The Big Lady has come - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu The Big Lady has come - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu

The Big Lady has come

Door: Gemma

Blijf op de hoogte en volg Gemma

29 Juli 2011 | Soedan, Khartoem

Hey lieve iedereen,

Het is even geleden dat jullie wat van mij gehoord hebben, maar daar ben ik weer. Na het grote feest van de onafhankelijkheid, heb ik helaas een week ziek op bed gelegen met Malaria (wat je dus ondanks al die dure pillen toch gewoon krijgt…). Daarna weer hard aan de slag. De afgelopen 2 weken heb ik bijna fulltime doorgebracht op het platteland met de Toposa mensen, in het dorpje ‘Riwoto’ wat ongeveer een uur rijden van Kapoeta town afligt. Aangezien ik toch met name mensen op het platteland wil interviewen, is het een stuk efficiënter om daar ook gewoon te slapen, en Jimmy (mijn ‘onderzoeksassistent’/vertaler) was zo aardig om me een slaapplaats bij zijn familie aan te bieden.

Wel echt heel bijzonder om een tijdje zo te leven als de mensen hier. Dat is overigens wel echt heel erg back to basic: zonder elektriciteit, water uit de waterput en geen wc of douche. Dus sochtends gewoon wakker worden als het licht wordt, ontbijten met heerlijk versgebakken chapati (een soort pannekoek die ze hier veel eten, gemaakt van meel, eieren en water) en mierzoete thee, wassen uit een emmer, en dan savonds weer slapen als het donker wordt. En Jimmy en ik reden de hele dag rond op Jimmys motor, van dorpje naar dorpje, om mensen te interviewen. Ik gebruik nu, behalve gewone interviews, ook een andere onderzoekstechniek die ‘Q methodology’ heet, en waarbij je in de weer bent met kaartjes waarop statements staan. Wel heel leuk om te doen, omdat je mensen zo op een andere manier bij het onderzoek betrekt, het is een beetje alsof je een spel speelt.

Even wat hoogte- en dieptepunten van de afgelopen tijd. Laten we beginnen met de hoogtepunten:

- Dominos. Tja, behalve Jimmy spreekt er eigenlijk nauwelijks iemand in Riwoto Engels. Dus wat doe je de hele middag/avond met mensen waarmee je niet kan praten? Spelletjes spelen (sowiso altijd één van mn favoriete tijdsbestedingen)! Ik had een Domino-spel gekocht in Juba en meegenomen naar Riwoto. Nou, dat sloeg echt bijzonder goed aan bij de familie van Jimmy! Dus eindeloze partijtjes Domino gespeeld…

- Naakte mannen. De Toposa is een stam die nog niet zo heel lang geleden (als in: 6 jaar) gewoon naakt rondliep. Mannen helemaal naakt, vrouwen met een soort kort rokje, en verder niks. Tegenwoordig dragen (jongere) mensen vaak wel kleren, of doen ze als ze ergens naar toe gaan (de markt, koeien/geiten hoeden, water halen) een soort doek om hun middel. Maar als ze gewoon niks doen, met name de (oudere) mannen (vrouwen zijn heel druk met eten koken, stukjes land bewerken, water halen, hutjes bouwen, voor de kinderen zorgen, mannen zie ik toch beduidend minder doen), en naast het dorp onder een boom op de grond liggen te dutten of een discussie voeren/vergadering houden, dan is er geen noodzaak om kleren aan te trekken. Tja, ik had natuurlijk de afgelopen maanden ook wel eens links en rechts een naakte man voorbij zien komen, maar ik was nog nooit zelf zo diep het platteland opgegaan als de afgelopen 2 weken. Dus stond ik er toch even van te kijken toen ik op een gegeven moment een dorpje uitliep, en er daar gewoon 15 volledig poedelnaakte mannen op de grond lagen… Haha tja ga dan maar eens met je meest serieuze gezicht (zonder specifiek ergens naar te kijken… ) naast die mannen op de grond zitten en een uur lang een interview houden! Gelukkig lukte het aardig. En nu, na 2 weken, kijk ik er echt niet meer van op. Het zal nog wennen worden als ik terug ben in Nederland en iedereen zn kleren aanhoudt…:-)

- Huwelijksaanzoek. De Toposa is een herdersstam, die bijzonder veel waarde hecht aan het houden van koeien. Hoe groter de hoeveelheid koeien is die je bezit, hoe groter je aanzien in het dorp. Deze koeien zijn met name belangrijk voor het betalen van de bruidsschat, die soms wel op kan lopen tot 200 koeien. Regelmatig vinden er ook gevechten plaats met nabije stammen om koeien van elkaar te stelen, en dat gaat er niet zachtaardig aan toe (oa door de grote hoeveelheid wapens in omloop, een overblijfsel uit de burgeroorlog). Op een gegeven moment had ik een interview met een chief van een aantal dorpjes. Deze man was ongeveer 60 jaar oud, en bijzonder gerespecteerd in het dorp. Tijdens het interview kwam al ter sprake dat wij in Nederland ook koeien hebben, en er ook veehouderij plaatsvindt. Hij was echt heel verheugd om dat te horen. Na afloop van het interview vroeg hij mij, volledig serieus, of ik zijn 8e(!!) vrouw wilde worden! :-) Tja hoe reageer je daar nou op? Want deze man heeft veel aanzien, dus voor Toposas is dat een hele eer. Hij was bereid om 300 koeien te betalen, en zelfs om enkele van zijn zonen op pad te sturen om die over land naar Nederland te brengen, want daar zouden mijn ouders toch wel heel blij mee zijn! Tja zo goed en zo kwaad als het kon heb ik het afgewimpeld, maar ik kwam er toch niet onder uit om te beloven dat als ik ooit terugkwam, ik het dan nog een keer zou heroverwegen…

- Big Lady. We kwamen regelmatig theedrinken bij een groep vrouwen die met elkaar een soort café zijn begonnen. Op een gegeven moment kwam ik weer binnen, en begonnen ze allemaal voor me te zingen. Ik was natuurlijk erg enthousiast over dit warme onthaal en vroeg Jimmy om de vertaling. Nou, die was alsvolgt:
The big lady has come
look at all her fat
her ass is like an elephant
the big lady has come
Haha en ik dacht nog wel dat ik was afgevallen… Maargoed, hier is dat dus een compliment. Hoe dikker, hoe beter… (tja misschien moet ik toch overwegen om hier naar toe te emigreren! :-) )

- Voordat ik naar Riwoto vertrok, hadden we het afscheidsfeest van Collins, de coordinator van SNV in Kapoeta. Echt een topfeest! Alle mensen uit de buurt uitgenodigd, en tot 4 uur sochtends staan dansen op de nieuwste hits uit Kenia/Uganda/Congo/Nigeria.

Dieptepunten:

- Naast mijn bed stonden twee witte flesjes: het ene flesje is gevuld met lenzenvloeistof, het andere met een soort spul waarmee je water kan ontsmetten (= bijzonder handig als je enige optie is om water te drinken uit de waterput, en de put/de jerrycan/de ton waarin het water bewaard wordt niet altijd even schoon zijn), op chloorbasis (met als gevolg dat het dus altijd ruikt alsof je uit het zwembad drinkt…). Op een vroege ochtend wil ik, voordat ik mijn lenzen indoe, ze nog even schoonmaken met lenzenvloeistof. Zonder nadenken pak ik één van de twee witte flesjes, druppel wat vloeistof op mn lens, begin een beetje te wrijven, om vervolgens de lens in mn oog te stoppen…..AUAUAUAUAU!!! Dat was dus het verkeerde flesje!! Mm de rest van de dag maar mn bril opgehouden…:-)

- Tja, behalve die lekkere chapati in de ochtend, was het eten voor de rest wel echt een beetje dramatisch. Meelbal (Ugali) in vers gemolken melk, soms verrijkt met wat stukjes geitenvlees. Echt niet te doen. Gelukkig verkochten ze bij het vrouwencafé soms ook brood, en was ik zo slim geweest om in Juba voor 6(!!) Euro een pot geïmporteerde Pindakaas te kopen. Dus terwijl iedereen lekker zat te smikkelen van zn meelbal, zat ik fijn aan mn broodje pindakaas…:-)
Nou dat was het weer. Mn onderzoek in Riwoto is nu afgerond. De komende twee weken ga ik naar Magwi, een andere county, in de buurt van Torit, om ook daar de Q methodology te doen.

Dikke kus, Gemma

  • 29 Juli 2011 - 13:17

    Stef:

    hahaha wat een leuk liedje. ik zit nu op werk je verhaal te lezen en lig helemaal in een deuk, collega kwam al even vragen wat er was!!
    we hadden het er toevallig dinsdag nog even over dat we al een tijdje niks van je hadden gehoord! maar wat fijn om dit weer te lezen...
    trouwen wel balen van die malaria en je lenzen!!
    tot snel dikke kus stef

    ps hier trouwens alles goed, wel rustig! an en loes zijn nu ook op vakantie. Maar ik ga volgende week jee!!

  • 29 Juli 2011 - 13:19

    Stef:

    en oh ja nog een ding! wij hebben met met verbazing zitten kijken hoe dun je was geworden! dus trek je maar niks aan van dat liedje!

    xx

  • 29 Juli 2011 - 13:27

    Loes:

    Klintk echt top Gem! Jaloers! Geniet er nog maar even van.. In NL begint het pijnlijke proces van interviews uittypen ;) Ik ben gelukkig bijna klaar! Hopelijk tot snel! xx

  • 29 Juli 2011 - 13:33

    Marrit:

    ha hier op werk dezelfde reactie op mijn lachbui over het liedje!
    Was het erge malaria (kinine) of heb je een pillenkuurtje gekregen? hoop het laatste, en nu maar hopen dat je niet nog een keer krijgt! Nog even testen voor je terugkomt!!
    Super leuk om weer van je te horen en over je onderzoek te lezen. jammer dat er geen geur bij zo'n verhaal zit, had die meel/melkpap weleens willen ruiken!
    Succes nog met verdere onderzoek en tot over 25 dagen!
    kus

  • 29 Juli 2011 - 13:37

    Joke:

    Hey fantastische schrijver! Gems wat een verhaal. Ik inderdaad net als Stef in een deuk om je bericht.. Collega's ook maar even laten lezen! Ik denk nog steeds dat je iets met dat talent moet doen.. Hoop dat je nu weer helemaal fit bent... in elkk geval zeker geen Big Lady!! Take care en een dikke kus!

  • 29 Juli 2011 - 14:40

    Bastiaan:

    Oh mijn god wat maak je veel mee! Haha, ik geniet ervan te lezen wat je schrijft. Oh en ik mag dit vast wel zeggen: EJJJ BLINDUHH!!!! Beetje het verkeerde potje gebruiken, behaha!

    Big Lady? Jij? Oh... die mensen moeten is Amerikanen op bezoek krijgen, tjonge jonge!

    Hey lieve Gem, dikke kus, en veel plezier!

    Bastiaant :)

  • 29 Juli 2011 - 14:47

    Sanne:

    Lieve Gemsie

    Ik zit ook weer hardop te lachen op het werk en heb je liedje al even hardop gezongen voor een collega, haha! Voor je zelfbeeld kun je dan inderdaad wel daar blijven, haha, ik zie je er inderdaad super slank uit op de foto's, dus weet niet waar die vrouwen het over hebben!

    Ik smelt ook weer helemaal bij al die mooie foto's van je! Echt super leuk dat je zo dichtbij de lokale bevolking komt en alles van zo dichtbij meemaakt!

    Maaruh, niet daar blijven plakken aan een 50-jarige sheriff he?!?

    Vanavond feestje van Nic, waar we jou wel zullen missen...

    Lfs, San

  • 29 Juli 2011 - 15:51

    Kim:

    Haha the big fat lady, wat een mooi verhaal! Wauw je hebt wel echt het platteland beleefd op deze manier, fantastisch! Onze tijd zit er al weer bijna op Gem...vliegt gewoon! Geniet van je laatste weken!
    X

  • 29 Juli 2011 - 18:53

    Corien:

    jeeeej gem lekker dikke kawhaja!! haha nou ik zie ook dat je bent afgevallen hoor! ik blijf t maar zeggen, maar wat ene superbijzondere ervaring! geniet ervan! kus

  • 30 Juli 2011 - 09:54

    Tessa:

    Wat bijzonder om mee te maken. Echt wat een belevenissen allemaal en zeker ook lachwekkend. (ik werd hier net heel vreemd aangekeken). En ..'you big fat lady', je bent echt ontzettend afgevallen.

    Genietse verder!

    liefs en een dikke kus, Tessa

  • 30 Juli 2011 - 11:46

    Steef:

    hey big fat lady!! haha wat hilarisch! terwijl je zo dun bent! ik vind het maar knap hoe je het allemaal doet daar held. ik zou toch wel ongemakkelijk worden als ik 15 naakte mannen moest interviewen :)

    maar goed te horen dat jij je ondanks een kleine malaria dip zo goed vermaakt! geniet er nog van je laatste weken!

    dikke kus

  • 30 Juli 2011 - 13:33

    Merel:

    wow gemma! 300 koeien, hoe blij kan je jouw moeder daar mee maken! ik zou het doen als ik jou was!

    prachtige verhalen! ik smul ervan!

  • 31 Juli 2011 - 07:21

    Anne:

    hey gems!!

    hilarisch verhaal weer. Volgens mij is het behalve die geitenmeelballenzooi goed uit te houden!
    Dikke kus uit zweden! we gaan straks zeilen met leendert. Ook groetjes van Jorrit, Machteld en Bent

  • 31 Juli 2011 - 09:36

    Floor:

    Lieve Gems, wat heb je weer een mooi verhaal en wat maak je veel mee.. ben jaloers!! Lijkt me erg bijzonder om te logeren bij de familie van Jimmy. Alleen malaria en je lenzen (auw) lijkt me inderdaad wat minder.. Nou geniet nog van je laatste maandje!! Dikke kus

  • 31 Juli 2011 - 17:05

    Anika:

    Hee,

    300 koeien? Schandalig, mijn max. was maar 250! Maar vooruit, dat kwam mede doordat ik toch maar een geringe 1.63 ben, en bij de Nuer men pas echt onder indruk is als je vrouw groter is dan 1.75. Tja, als 'big lady' maak je natuurlijk extra veel indruk. Hoeveel huwelijksaanzoeken zit je inmiddels ^^?

    Echt plattelands leven, dat lijkt me een supergave, maar wel ook vreemde ervaring. Het verschil in luxe met bijv. DOT in Torit of ICCO in Juba moet enorm zijn. Hoe beviel dat verschil? En sliep je bijv. wel onder een mosquito net?

    Heb medelijden met je omdat je weer verplicht elke dag ugali naar binnen mag smikkelen. Hoewel ik hier in NL nu wel een paar keer gezwicht ben voor de enjara, mis ik ugali toch echt niet. Wees zuinig op je pot pindakaas!

    Mooi om te horen dat het veldwerk en de Q-methodology iig goed bevalen.

    X!

  • 01 Augustus 2011 - 07:32

    Sylvie :

    Gemma wat een fantastisch verhaal! Lijkt me echt geweldig wat je allemaal aan het doen bent. 300 koeien dat is niet mis! snap er niks van dat je dat niet wil. Hoezo zou je niet iemands 8ste vrouw willen zijn. Alleen die Ugali.. ook zeker niet mijn favoriet een steen ligt nog lichter op de maag. Niet aan Ian vertellen dat je malarie hebt gekregen dan houdt hij echt nooit meer op ( heeft ook 1 keer pillen geslikt en malaria gekregen) dus dat is zijn niet pillen stokpaardje haha. Maar goed fijn dat je weer op de been bent. Geniet ervan! wat een top ervaring. Dikke kus

  • 01 Augustus 2011 - 11:21

    Lesja:

    jeetje gem, wat maak je toch veel mee daar... huwelijks aanzoeken, prachtige liedjes die er voor je gezongen worden en heerlijk ;) eten, naakte mannen interviewen..... ongelooflijk....klinkt goed die andere interview techniek! en als het een beetje op spel lijkt is t helemaal aan jou besteed! :) veel, heel veel plezier daar maar volgens mij komt dat goed! Liefs Lesja
    p.s wel balen van die malaria...is dat nu helemaal weg?

  • 01 Augustus 2011 - 23:31

    Marieke:

    Heey Gems,
    Dat ziet er allemaal weer gezellig uit! Mooi contrast zo jij tussen de lokale bevolking, ahah je zal wel een hoop bekijks hebben... En wat een fantastisch liedje hebben ze over je gemaakt, gelukkig mag je nog een keer afstuderen! Hoewel ik me kan voorstellen dat we dat dan niet meer kunnen zingen gezien het eten wat je daar beschrijft.
    Hopelijk ben je weer helemaal hersteld van je malaria, das wel pech!
    Gems, tot snel, succes met je onderzoek wat jij traditiegetrouw vast weer summa cum laude gaat afronden.

    X

  • 03 Augustus 2011 - 14:47

    Linda:

    Hi Gemma!
    Super leuk om je verhaal te lezen over de locals met leuke liedjes!! En fijn dat je weer beter bent van de malaria. Succes met de laatste interviews! Tot snel... want we missen je wel bij alle festivals!
    Liefs Linda

  • 03 Augustus 2011 - 19:54

    Mama:

    Nou gemma, als ik dit nog eens lees lijkt het me wel wat om hier in Almen 300 witte koeien te krijgen + een aantal Toposa herders. Land genoeg. Zijn we hier gelijk 100% ingeburgerd.
    Liefs van mama

  • 04 Augustus 2011 - 17:56

    Michiel En Astrid:

    hoi Gemma, astrid zei al dat dit verslag erg leuk was en inderdaad. ik weet niet wat nu een groter compliment is: dat je een fat ass hebt of dat je 300 koeien waard bent (moet wel een heel erg rijke stinkerd geweest zijn). groeten en nog een heel goeie tijd gewenst

  • 05 Augustus 2011 - 09:05

    Janneke:

    He Gemma, super om je verhalen te lezen, zo herkenbaar!! Geniet van al die mooie mensen!
    x

  • 15 Augustus 2011 - 09:37

    Corita:

    Hola companera,
    Jouw berichtje onderbreekt heerlijk de maandagmorgen op kantoor hier... uit allerlei hokjes van collega's hier stijgt een lach op bij het lezen van jouw verhalen ... prachtige foto's ook, que te vaya bien, hasta pronto, Corita

  • 16 Augustus 2011 - 10:02

    Klaar:

    Lieve Gem, wat een heerlijk verhaal zeg! Echt bijzonder dat je het plattelandsleven van zo dichtbij kan meemaken. Mooi dat je deze mensen op deze manier kan interviewen. Ik ben super benieuwd naar het resultaat!
    Ohh, en wat naar die malaria!! Nu alles weer oké?
    Succes in Magwi! Liefs, Klaar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gemma

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1039
Totaal aantal bezoekers 95212

Voorgaande reizen:

21 Mei 2011 - 23 Augustus 2011

Afstudeeronderzoek in Zuid-Soedan

19 Januari 2008 - 19 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: