Khawaja Khawaja! - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu Khawaja Khawaja! - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu

Khawaja Khawaja!

Door: Gemma

Blijf op de hoogte en volg Gemma

21 Juni 2011 | Soedan, Khartoem

Hey lieve iedereen,

Hoe is het met jullie?
Pff de tijd vliegt! Ik ben hier nu ongeveer een maand, maar krijg al een beetje stress. 3 maanden is eigenlijk heel kort als je een beetje fatsoenlijk onderzoek wilt doen, en ik wil nog zooooo veel mensen spreken…:-)

Maargoed, eigenlijk gaat het wel heel goed. Mijn onderzoek richt zich op de interactie tussen NGOs en communities op het gebied van water & sanitatie. De eerste weken heb ik veel mensen van NGOs geinterviewd en de laatste week ook steeds meer de lokale mensen in de dorpjes zelf, waar de projecten voor bedoeld zijn. En ik zit nu niet meer in Kapoeta. Ik wil graag informatie uit verschillende gebieden te verzamelen, dus ben woensdag met Katia meegegaan naar Torit, en vanuit daar naar Magwi & Nimule, waar ik de afgelopen dagen mensen heb geïnterviewd. Jeetje wat is dit land mooi zeg. Je bent vaak wel lang onderweg, omdat de weg slecht is (van Kapoeta naar Torit is ongeveer 4 uur rijden), maar het landschap is echt prachtig. Eindeloze leegtes van bergen, bossen en steppes, met af en toe een dorpje links en rechts. Mijn idee is om de komende 2 maanden een beetje heen en weer te reizen tussen Kapoeta, Torit en Magwi.

Voor de mensen die zich afvragen wat ik dan nog meer doe hier, behalve interviewen: De afgelopen weken in Kapoeta heb ik me savonds vooral vermaakt met spelletjes en tv/films kijken met de medewerkers van SNV, die ook in Kapoeta op de compound wonen, of biertjes drinken met Martin en Sapur (2 vrienden van Katia). In Nimule werd ik op sleeptouw genomen door Steve, een medewerker van een NGO, die me aan al zijn vrienden/collegas voorstelde, waarmee we vrijdag en zaterdagavond zijn gaan eten en dansen (jaja daar houden ze hier erg van, en ik heb het idee dat mijn heupen ook al wat losser beginnen te worden…:-) ). Ik moet zeggen dat mensen hier echt heel aardig en open zijn. Overal waar ik kom en mensen leer kennen (met name via Katia, of via mijn onderzoek, als ik mensen van NGOs interview) wordt ik uitgenodigd om mee te eten of een biertje te drinken.

Een paar opmerkelijke zaken van de afgelopen 2 weken:

- Interviews bij de waterput. Wat is de makkelijkste plek om met mensen over water te praten? Bij de waterput natuurlijk! Dus mijn nieuwe onderzoeksmethode is om met mn vertaler een middag bij een bepaalde waterput te gaan zitten, in een dorpje, en daar met de mensen te praten die langskomen. Dat blijkt een groot succes. Veel leuke, interessante en waardevolle gesprekken gehad…

- Kinderhandjes. Tja, ik blijf een interessant object voor de kinderen hier. Als ik over straat loop hoor ik eindeloos ‘Khawaja, khawaja’ (arabisch woord voor ‘blanke’) en heb ik af en toe als een soort rattenvanger van Hamelen een hele stoet kinderen achter me aan. Maar het allerschattigst zijn toch wel de kinderhandjes, die ik zachtjes over mijn armen, benen en haar voel gaan, als ik mensen aan het interviewen ben. Veel kinderen willen me toch even aanraken (hoe voelt dat nou, zo’n blanke huid?), maar durven me niet te benaderen. Dus als ik dan naast de waterput zit, in gesprek met hun moeder/vader/tante/oom/oma/opa, willen ze heel stiekem toch even mn armen/benen/haar voelen…:-)

- Nieuwe snelweg. Jaja, ik heb zowaar over de eerste en enige geasfalteerde weg van Zuid-Soedan gereden! 30 kilometer lang! Ik wist niet wat me overkwam: na 3 weken eindeloos hobbel de bobbel over zandwegen met gaten, kwamen we vrijdagmiddag in de buurt van Nimulé opeens op een prachtige geasfalteerde weg. Wat bleek: de regering heeft het plan een volledige geasfalteerde weg aan te leggen tussen Juba (hoofdstad Zuid-Soedan) en de grens met Oeganda, en deze 30 kilometer zijn het eerste stuk daarvan. Heerlijk! Mn billen wisten niet wat ze overkwamen… (Haha ja je gaat de dingen wel waarderen hier…).

- Baboon aap. We reden tussen Kapoeta en Torit. Onze chauffeur had al gewaarschuwd dat het daar soms onveilig is, dat autos worden overvallen, dus ik was erg op mijn hoede voor mannen met geweren. Steekt er ineens een 1 meter grote Baboon aap over! Haha ik schrok me rot! Blijkbaar dus toch nog wel wat wildlife hier…:-)

Veel liefs,
Gemma

  • 21 Juni 2011 - 08:59

    Kim:

    Gem, wat een geweldig idee van de waterput! Zuid Soedan is duidelijk een stuk armer dan Ghana, maar wel mooier zo te zien en nog net iets meer het ' echte' Afrika. Snel een keertje skypen? X

  • 21 Juni 2011 - 09:25

    Marrit:

    wow! Gaaf gems! En wat een gave foto's ook! Heb je al huilende kinderen gehad die je te eng vonden? En ik zie nergens je hoed?? heb je die in nederland achtergelaten? xxx en geniet ervan!

  • 21 Juni 2011 - 11:57

    Rachel-nichtje:

    Hai Gem!!
    wat n prachtige foto's! leuk om je verhaal te lezen, ik kijk uit naar het volgende verslag :)
    geniet van je reis en veel succes weer, liefs

  • 21 Juni 2011 - 12:47

    DO:

    Lieverd, wat een feest weer om te lezen, heerlijk! Zo te zien ben je weer prima ingeburgerd :) Have fun! xxx

  • 21 Juni 2011 - 13:18

    Anita De Wilde:

    Ha die Gemma,

    Wat leuk om je interessante verslagen te lezen en je prachtige foto's te bekijken!

    Succes en liefs,

    Anita

  • 21 Juni 2011 - 16:18

    Marloes:

    hee gems! Wat een leuke verhalen weer en mooi dat het nu alweer lijkt of je je ook hier weer volledig thuis voelt!! xx

  • 21 Juni 2011 - 20:16

    Lesja:

    jeetje gems! wat maak je veel mee daar! tof om weer je verhalen te lezen en om je foto's te zien! wat een avontuur! geniet ervan! Liefs Lesja

  • 21 Juni 2011 - 20:24

    Bastiaan:

    Haaaaa die Gemma, geweldig, weer een super tof bericht van je! Ik geniet van je, en van je verhalen over je fantastisch wild-life avonturen daar in de the middle of seriously nowwherezzz <3!

    Ik hoop dat jij er minder lang over nadenkt dan ik; maar zo'n overval lijkt me verschrikkelijk! Ik weet niet of ik het zou durven! Stoere meid dus haha!

    Heeeeeeeeel veel liefs,

    Bastiaan

  • 23 Juni 2011 - 10:36

    Tessa:

    Jeetje wat indrukwekkend allemaal om te lezen. En mooie foto's! Veel plezier nog! xx

  • 26 Juni 2011 - 14:55

    Malou:

    Heel gaaf om te lezen en die foto's te zien!! Ik hoop dat ik ook snel een "go" heb en me voor kan gaan bereiden op net zo'n avontuur! xxxx

  • 27 Juni 2011 - 11:48

    Anika:

    Hai Gemma!

    Superleuk dat je in Juba was het afgelopen weekend =). Hoop dat je reis terug naar Torit goed verlopen is tegen de tijd dat je dit leest.

    Hoop dat ik ook idd naar Torit kan, nu ik je verhalen gehoord heb en de foto's nu eens even bekijk. Leuke verhalen op je blog ook, veldwerk bij waterputten lijkt me zeker interessant en tja, die blanke huid blijft een sensatie voor veel kinderen. Wen er maar aan =). En zoals ik het zag gister, beginnen die heupen best soepel te worden.

    Veel succes alvast met de terugreis naar Kapoeta, hopelijk is het alleen een aap die je weer doet opschrikken.

    Veel liefs!

    Anika

  • 07 Juli 2011 - 15:47

    Floor :

    gems!! Zo te zien heb je het super goed naar je zin!! En wat een gave foto's, dit wel echt afrika... Nou geniet! liefs

  • 08 Juli 2011 - 08:38

    Cindy:

    Hey Gemma!

    Krijg van Nic zo nu en dan de meest geweldige verhalen te horen! Reden om je site eens te bekijken! Echt super je verhalen en foto's, leuk om je zo te volgen! Enjoy!

    Liefs Cindy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gemma

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 974
Totaal aantal bezoekers 95284

Voorgaande reizen:

21 Mei 2011 - 23 Augustus 2011

Afstudeeronderzoek in Zuid-Soedan

19 Januari 2008 - 19 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: