Eerste week in Kapoeta - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu Eerste week in Kapoeta - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu

Eerste week in Kapoeta

Door: Gemma

Blijf op de hoogte en volg Gemma

07 Juni 2011 | Soedan, Khartoem

Hey!
Hoe gaat het daar in NL?
Ik ben nu iets meer dan een week in Zuid-Soedan, en begin al een beetje mn draai te vinden. Ik zit nu in Kapoeta, een stadje (of tenminste voor Afrikaanse begrippen, wij zouden dit gewoon een dorp noemen) helemaal in het zuiden van Zuid-Soedan, vlakbij de grens met Kenia. Jeetje wat een land, zeg! Heel interessant hier, maar ook wel beetje bizar, soms. De meeste mensen zijn hier Toposa, een ethnische groep waarvan het merendeel heel traditioneel leeft: kleine hutjes, ringen door de neus en kin, kralenkettingen, rituele littekens en soms nauwelijks kleren. Af en toe heb ik het gevoel alsof ik midden in de National Geographic ben beland! :-) Ik kan eigenlijk nauwelijks met de mensen praten, want ik spreek geen Toposa, en zij geen Engels, maar ik moet zeggen dat het toch met handen en voeten wel aardig lukt om een beetje hoi/doei te zeggen en een grapje te maken. De kinderen vinden me met name erg interessant, staren met grote ogen als ik voorbij kom, en willen allemaal heel graag even aanraken, want tja, zo’n blanke huid is toch iets raars…:-)

Ik woon hier op de compound van SNV, in mn eigen ‘huisje’. De andere medewerkers (voornamelijk Zuid-Soedanezen uit andere regios, Kenianen en Oegandezen) zijn erg aardig, savonds kijken we tv/films/friends of spelen we spelletjes. De hond hier heeft een paar weken geleden puppies gekregen: superschattig! Jaja, ik ben hier zowaar een echte dierenvriend geworden…:-)

Overdag ben ik bezig met het leggen van contacten en het interviewen van mensen voor mn onderzoek. Mijn onderzoek richt zich op de water & sanitatiesector, dus we hebben het heel veel over waterputten en wc’s. De afgelopen dagen ben ik ook bij een workshop geweest over hygiene, om daar als heuse participant-observator (lang leve het kwalitatieve onderzoek) te observeren én te helpen met sheets schrijven, papier uitdelen, plaatjes uitknippen, drinken inschenken en eten uitserveren. Het is met name erg leuk om naar het platteland te gaan, om echt in de dorpen te komen. Dat heb ik afgelopen week één keer gedaan, maar ik ben bezig te regelen om daar deze week weer heen te gaan, zodat ik ook meer lokale mensen kan interviewen. Wat het hier ingewikkeld maakt, is dat er nauwelijks openbaar vervoer is, dus dat ik, als ik ergens heen wil, heel erg afhankelijk ben van de autos die SNV zelf heeft, maar die zijn vaak weg. Sowiso heel bizar om te zien dat er hier echt weinig verkeer is: practische de enige autos op de weg zijn de grote witte jeeps van de hulporganisaties.

In Nederland heb ik vooral contact gehad met Katia, een Belgische die bij SNV werkt en hier woont. We zijn de 28e samen hier naartoe gevlogen. Via haar heb ik ook wat andere mensen buiten de compound leren kennen. Vrijdag en zaterdagavond zijn we uitgeweest naar een lokale bar waar we all night long gedanst hebben op Afrikaanse muziek. Superleuk! Alleen, tja, tussen al die soepele Afrikaanse heupen voelde ik me wel echt een beetje een stijve hark! :-)

Ik heb trouwens ook een telefoonnummer hier: +249 917399494. Daarop kan ik ook smsjes uit Nederland ontvangen/sturen. Mijn Nederlandse nummer doet het hier helaas niet.

Dikke kus, Gemma

  • 07 Juni 2011 - 07:21

    Joke:

    Oh my god Gems, de foto's lijken ook wel van National Geographic.. Dat jij daar toch echt zit... Wil je misschien als je terugkomt dat kleine olifantje voor me meenemen??? Succes daar meid.. volgens mij ben je al goed op weg!!

  • 07 Juni 2011 - 07:42

    Marrit:

    lekker bezig gems! Als je maar geen putten van wc's hoeft leegte pompen! En vond die lebber van de giraffe echt super! hahaha! Is het eten een beetje te doen??

  • 07 Juni 2011 - 07:54

    Anne:

    Gemma!!!

    Wat heerlijk dat je weer een waarbenjij.nu hebt!
    bizar om zo vanaf mn werk jouw verhaal te lezen en foto's te zien, contrast is groot! veel plezier met je Friends en zet m op daar!!

    Kusjes

  • 07 Juni 2011 - 08:22

    Annemoo N:

    Wow..wat ziet het er daar mooi uit! Geniet ervan!

  • 07 Juni 2011 - 08:29

    Dorus:

    Gems!! Ontzettende ingeburgerde rooie Afrikaan! Ziet er goed uit schat. Succes met je onderzoek en neem naast dat kleine olifantje (goed punt Jook), voor mij maar een klein hondje mee :)
    Kus

  • 07 Juni 2011 - 08:35

    Mama:

    Lieve Gemma, wat een ervaring! het zou me niets verbazen als dit over 10 jaar niet meer bestaat. Ik dacht altijd dat het Cameroonse dorp nog erg athentiek was maar daar wonen ze intussen in hutten met daken van golfijzer.
    Liefs van mama

  • 07 Juni 2011 - 09:33

    Lesja:

    he National Geodraphic reporter! tof om te lezen en om je foto's te zien....en ik sluit mij aan bij de mensen die graaaaag een baby olifantje en een puppy willen ;) succes daar en geniet van deze unieke ervaring...en wat betreft t dansen....gewoon veel oefenen en schudden met die billen.....en iedere avond voor het slapen gaan 8 tjes draaien... ;) Liefs Lesja

  • 07 Juni 2011 - 09:39

    Marije:

    Hey lieve Gem,

    Klinkt heel goed, ook dat je een dieren vriend bent geworden! ;)
    Mooie foto's!
    Veel liefs

  • 07 Juni 2011 - 11:05

    Loes:

    Gemma! ziet er top uit! Mijn onderzoek zit er bijna op... ik zal binnenkort een update sturen met mijn verhalen over de Q method, ben je nog van plan die te gebruiken?? Viel spass.. want het is voorbij voor je het weet!!xxx

  • 07 Juni 2011 - 11:41

    Corien:

    jeetje gem wat fantastisch geweldig super etc etc. heel veel succes!!!
    liefs

  • 07 Juni 2011 - 11:46

    Anika:

    Hee Gemma,

    Wat een herkenbare verhalen! Puppies op een compound, kinderen die je aanstaren (roepen ze ook naar jou de hele tijd 'khawaja'?), afhankelijk zijn van de auto van de organisatie (gelukkig ben ik inmiddels een expert in matatu's en footing). Kapoeta doet me een beetje aan Godele denken, een gedeelte hier in Juba wat op de grens met de rural area ligt. En ikzelf omschreef Juba eerst als een dorp in ontwikkeling, maar vergeleken kapoeta is het een heuze stad. Superinteressant, de verschillen.

    Heel veel succes met je veldwerk en we houden contact voor wanneer je naar Juba komt!

    X

    Anika

  • 07 Juni 2011 - 16:43

    Bastiaan:

    Net je reisverslag gelezen, wat gaaf zeg! Haha, ik zou je zomaar kunnen zien op tv, als national geographic je komt opnemen!

    Puppies? Ik dacht dat huisdieren daar werden opgegeten, uit armoede... Maar zo zie je maar hoe bevooroordeeld en dom ik ben. Te veel naar Discovery gekeken zeg maar.

    Ik wens je geluk, gezondheid, succes, plezier, en leerzaamheid toe!!! Heel veel groeten hier uit Tilburg,

    Groetjes, Bastiaan

  • 07 Juni 2011 - 16:45

    Jis:

    Lieve Gemma,

    Zoals altijd weer een mooi geschreven verhaal; zo voelt het alsof we er zelf zijn.
    Wat leven ze daar traditoneler dan ik dacht, zeg. Een heel groot verschil met onze westerse wereld.
    Maar zo te merken ben je zo ingeburgerd :-).

    Liefs.

  • 07 Juni 2011 - 21:15

    Klaar:

    Lieve Gem,
    Wat een leven! Het klinkt allemaal super interessant en boeiend!! Ben benieuwd hoe je je weg gaat vinden daar in de rimboe. Ondertussen geniet ik hier in NL van je verhalen :) Geniet ervan!
    Liefs, Klaar

  • 08 Juni 2011 - 09:57

    Lieke:

    Mata! Gemma, ik krijg acuut heimwee. Lekker dansen in de country club, heerlijk! Doe vooral heel veel groetjes aan de SNV-ers/FarmAfrica in Kapoeta! Regent het al veel? Hoe is de weg, is er een beetje een doorkomen aan? liefs, lieke

  • 08 Juni 2011 - 10:25

    Steef:

    Gems!! Leuk om weer van je gezellige verhalen te kunnen genieten!! Het ziet er wel mooi uit daar hoor! Maar wel bizar inderdaad dat jij daar tussen zit! Succes met de plee's en putten :)

    liefs

  • 08 Juni 2011 - 10:44

    Merel:

    hi gemma! woow, wat een verhaal en foto's! het ziet er echt als een totaal andere wereld uit! ik kan mij jou daar haast niet voorstellen! besef je het zelf nog wel? hahaha!

    succes daar! en ik hoop dat je genoeg liften kan vinden om naar het dorp te gaan, balen dat je zo afhankelijk daarvan bent....

    hier alles nog precies hetzelfde...act blabla....bijna vakantie!

    ciao!

  • 09 Juni 2011 - 10:05

    (t) Anneke:

    Hoi gemma, wat een prachtig verhaal over wat je daar allemaal ziet en meemaakt. Hoop nog veel van je te lezen en te zien. Moet je nu Toposa leren of ga je de mensen uit Kapoeta interviewen met een tolk? Die vrouw ziet er heel mooi uit.
    Liefs, Anneke

  • 11 Juni 2011 - 01:20

    Tessa:

    Gem! Tjee, zo te lezen is het daar echt een wereld van verschil vergeleken met Nederland. Geniet ervan, ben benieuwd naar de rest van je ervaringen!

    liefs, Tessa

  • 13 Juni 2011 - 13:15

    Floor:

    Jeetje gems klinkt heel cool en bijzonder! Goed te horen dat je goed op weg bent met je onderzoek, veel succes en geniet ervan!! liefs

  • 16 Juni 2011 - 12:27

    Anouk:

    Leuk verhaal Gemma en mooie foto's. Heel veel plezier en succes!
    Liefs Anouk

  • 16 Juni 2011 - 18:48

    Malou:

    Goed om te horen dat je eerste weken daar goed zijn bevallen! Hoe is het nu daar? Merk je veel van de onrust die op het moment Zuid-Soedan weer lijkt te teisteren? Hoop dat jij daar veilig zit!! Kijk uit naar een nieuwe update :) Bij mij lijkt er ook eindelijk schot in de zaak: waarschijnlijk wordt het Zimbabwe :D Zelfde project als Sylvie maar dan ander onderwerp, fingers crossed, krijg volgende week definitief te horen! Tot gauw mails!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gemma

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 990
Totaal aantal bezoekers 95277

Voorgaande reizen:

21 Mei 2011 - 23 Augustus 2011

Afstudeeronderzoek in Zuid-Soedan

19 Januari 2008 - 19 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: