¨OLA GRINGA!!¨ - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu ¨OLA GRINGA!!¨ - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu

¨OLA GRINGA!!¨

Door: Gemma

Blijf op de hoogte en volg Gemma

30 Mei 2008 | Guatemala, Chichicastenango

Hallo lieve iedereen,

Nou het wordt weer eens tijd dat ik jullie op de hoogte breng van mijn avonturen hier. Ik ben de laatste maand, en met name de laatste twee weken heeeeeeel erg druk geweest, omdat we as zondag 1 juni de winkel gaan openen van de vrouwencooperatie waar ik voor werk. Daar moest echt nog vanalles voor gedaan worden en dus ben ik heel druk bezig met vanalles te regelen.

Maargoed, dit zijn weer even de hoogtepunten van de afgelopen tijd:

- Gemma de Maya-vrouw. Ik ga regelmatig op bezoek bij vrouwen hier in de dorpjes rondom Chichi, om ze te interviewen voor mijn onderzoek. Laatst was ik weer bij een familie thuis, samen met Marjolein (een ander Nederlands meisje wat hier ook woont en voor haar studie onderzoek doet naar vroedvrouwen). Komt de schoondochter ons vol enthousiasme vertellen dat ze het zo leuk zou vinden als wij een keer haar traje (klederdacht) aan zouden trekken. Dus vervolgens: één groot verkleedfeest! :-) En als ik ergens van hou... Met als resultaat een fantastische foto van Gemma, de Mayavrouw! (zie hieronder)

- Groepsknuffel op het schoolplein. Laatst had ik weer afgesproken om lang te komen in het dorpje van een vrouw die ik zo langzamerhand goed ken vanwege mijn onderzoek, Tomasa. Normaal gesproken spreken we altijd af bij haar thuis, waar ik altijd enthousiast besprongen wordt door haar 8 kinderen, die het geweldig vinden als ik langskom (je moet je bedenken dat in die dorpjes nooit een buitenlander komt, dus ik ben echt een totaal interessant object :-) ). Maar deze week vroeg ze me of ik even langs wilde komen bij de basisschool van het dorp, omdat ze daar haar kinderen op ging halen. Ik liep, me nergens van bewust, het schoolplein op. Opeens hoor ik een enorm gekrijs achter me. Ik draai me om: komen daar ongeveer 50 kinderen totaal buitenzinnig op me af rennen, en nog bizarder: ze beginnen me allemaal als een dolle te omhelzen en knuffelen! :-) Ik wist echt niet wat me overkwam, maarja kon niks anders doen dan maar gewoon meedoen. Wat bleek: de dochter van Tomasa had al aan de hele school verteld dat ik langs zou komen en tegen alle kinderen gezegd dat ze me best konden bespringen en omhelzen want dat ik dat altijd heel leuk vind!!! :-) Haha, wat een grap!

- Todos Santos. Twee weken geleden ben ik naar Todos Santos geweest, een dorpje helemaal in het noorden van de provincie K´iche wat super geisoleerd ergens afgelegen in de bergen ligt, waardoor zowel de mannen als de vrouwen nooit de klederdracht hebben verloren. Ik was met mijn gastouders meegereden naar Heuheutenango, een stad in de buurt en vanuit daar is het 3.5 uur in de chickenbus op een zandweggetje omhoog de bergen in. Echt heel bizar daar: alle mannen en alle vrouwen dragen nog precies de ouderwetse klederdracht, zonder enige variatie (niet zoals hier in Chichi, waar alle vrouwen wel klederdracht dragen (de mannen niet), maar wel allemaal een ander patroon of andere kleur), dus iedereen heeft precies hetzelfde aan. Alsof het dorp één grote voetbalclub is: alle mannen rode broek met witte strepen en wit jasje met blauwe kraag, niet ééntje met iets anders aan. De enige andere toerist in het dorpje was toevallig een meisje wat ik kende uit Antigua, dus s´avonds zijn we met zn tweeen naar een dorpje verderop gegaan waar toevallig die dag het jaarlijkse dorpsfeest gehouden werd. Nou het was een feestje! We zijn echt totaal uit ons dak gegaan met het hele drop. Ik heb helemaal de blits gemaakt bij alle jochies van 12 door achter elkaar 4 potjes tafelvoetbal te winnen (moet wel zeggen dat dat eigenlijk vooral kwam omdat ik steeds samen speelde met mn vriendje Josue van 13, die het supergoed kon), heb met zo ongeveer alle mannen in klederdracht gedanst en daarna met alle kids, en we kregen ondertussen van al onze nieuwe vrienden eindeloos drankjes toegeschoven omdat ze het allemaal hilarisch vonden dat twee buitenlanders aan het feesten waren! :-)

Nou, dat was het weer eventjes voor nu, ik heb nog veeeeeeel meer meegemaakt, maar geen tijd meer om het allemaal op te schrijven...:-)


Dikke kus,
Gemma

  • 30 Mei 2008 - 07:07

    Marrit:

    nou gems, nu duurt het niet zo lang meer he? geniet er nog even van en ook van je reis, 10 juni toch?? dikke kus en tot snel!

  • 30 Mei 2008 - 07:31

    Floor:

    Lieve gem, ben jaloers... klinkt allemaal erg leuk! Geniet er nog maar eventjes van want voor je het weet zit je weer helemaal in het Nederlandse.. Veel liefs

  • 30 Mei 2008 - 07:34

    Sanne:

    Ha liefie,
    Wat heerlijk om jouw verhalen te lezen (op mijn werk...)! Jammer dat skypen de laatste tijd niet echt lukte, maar hopelijk kunnen we volgende week keer bijkletsen (er is hier ook een hoop bij te kletsen nl.;)! Nou ik ga me eens even nuttig maken! Vanavond gezellig feestje bouwen bij Noukie en morgen weekendje naar Belgie!
    Super veel plezier met de opening zondag! Zal wel een heus feestje zijn!
    dikke kus en heel veel liefs, San

  • 30 Mei 2008 - 07:55

    Dorus:

    Lieve Gem, leuk om weer iets van je te horen! Ben benieuwd naar de foto met de maya klederdracht, bijna hetzelfde als een verkleedparty voor een ac feestje.. Geniet nog even! En dan vinden we wel dat je weer terug mag komen! Kus Do

  • 30 Mei 2008 - 08:35

    Loes:

    gems, wat heerlijk om weer even je verhaaltjes te lezen. leuk dat je zo veel vrienden maakt, die je ook allemaal als soort raar wezen zien ;) ik vind het zo cool dat je dit allemaal doet! we missen je hier wel echt een beetje dus ben blij dat je bijna (nou ja, relatief..)terug komt liefs

  • 30 Mei 2008 - 08:36

    Loes:

    gems, sorry, ik moet het even kwijt. is ola zonder h een soort chichi's dialect? ik dacht altijd dat er een h voor moest nl..

  • 30 Mei 2008 - 09:05

    Anne:

    he lieve gems,

    leuke verhalen weer! wil ook wel zo'n lekkere knuffel!
    hier nog een voor jou!!

  • 01 Juni 2008 - 08:29

    Miek:

    ha die GEms! Lang geleden! Sorry, zal je binnenkort weeres een lange update mail sturen! Maar zo te zien verveel jij je zowiezo niet. Wat een grap die groeps hug, zijn daar geen foto's van? Jij belagen door 50 ADHD kindjes? haha.
    Nou Gems, veel plezeier op je reis! Ben benieuwd wat M-AMerika je nog allemaal gaat brengen!
    Kus

  • 03 Juni 2008 - 13:28

    Steef:

    Hey lieve gems! dat was weer even geleden! wat zie je er mooi uit in de maya kleding haha..
    Wel echt schattig verhaal van die kids! Vind het gezellig dat je over een maandje weer in ons midden bent want ik mis je wel hoor!! veel plezier met reizen kus

  • 05 Juni 2008 - 14:20

    Klaar:

    Hey lieve gem!
    je verhalen klinken weer goed! ben echt jaloers.. had daar graag gezeten ipv hier in het stomme NL mn onderzoek schrijven! ;) sterkte met afscheid nemen van iedereen, zal wel moeilijk worden! Geniet in ieder geval van de laatste weken!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gemma

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 95305

Voorgaande reizen:

21 Mei 2011 - 23 Augustus 2011

Afstudeeronderzoek in Zuid-Soedan

19 Januari 2008 - 19 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: