Adios Chichi... - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu Adios Chichi... - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu

Adios Chichi...

Door: Gemma

Blijf op de hoogte en volg Gemma

15 Juni 2008 | Mexico, Palenque

Hallo iedereen daar in het verre Nederland!

Ok ik zal jullie weer eens even bijkletsen over mijn activiteiten en avonturen van de laatste tijd.

- 1 juni: Opening van de winkel van onze vrouwencooperatie Utz Batz.
Al een paar weken was ik totaal aan het stressen, nog 1000 dingen aan het regelen en elke avond aan het doorwerken om alles op tijd af te krijgen, maar uiteindelijk is het dan toch echt gelukt: 1 juni konden we onze winkel opengooien!! :-) (Bijna) alle producten waren af (en geadministreerd), de winkel was ingericht (met dank aan Anja en Christa, twee Nederlandse meisjes die ook een paar weken kwamen helpen als vrijwilligers en allemaal geweldige creative manieren hebben bedacht om de producten tentoon te stellen. Superbedankt dames!), alle belangrijke personen van Chichi waren uitgenodigd en de flyers waren overal door het dorp verspreid.
Nou het was een feestje!
De burgemeester indigena (je hebt hier de gewone burgemeester, en de burgemeester indigena. De laatste houdt zich bezig met justitie en tradities van de Mayas, en is dus een zeer gerespecteerd. De eerste is een eikel! :-) ) heeft het lintje doorgeknipt, de priester van de katholieke kerk heeft de winkel ingezegend en iedereen die ook maar ooit iets voor de cooperatie betekend heeft, heeft gespeacht (Ze houden hier erg van toespraken!). Daarna: feest met taart en Marimbaamuziek!!
En we hadden geluk: het was al een paar dagen non-stop aan het regenen, maar net die dag tussen 12 en 3 (tijdens de opening) was het droog (ik denk dat de Maya-goden ons goed gestemd waren...).
Het was voor mij echt het hoogtepunt van mijn aanwezigheid hier. Dit was eigenlijk hetgene waar ik me de afgelopen 4 maanden voor heb ingezet en het voelde dan ook wel een beetje alsof er een last van mijn schouders viel.

- 1 tot 7 juni. Afronden van mijn onderzoek. Tja behalve dan natuurlijk aan mijn stage bij de vrouwencooperatie, heb ik me de afgelopen tijd ook heel erg aan mijn onderzoek gewijd. Na 4 maanden onderzoek ben ik echt heel tevreden. Ik heb enorm veel data verzameld (door vrouwen te interviewen, door naar vergaderingen te gaan van vrouwengroepen en door gewoon superveel te observeren tijdens de omgang met en het bezoek aan deze vrouwen) en heb echt het gevoel dat ik een compleet beeld heb gekregen van de vrouwengroepen waar ik onderzoek naar doe en de manier waarop participatie in deze vrouwengroepen tot ´empowerment´ lijdt. Dus tja, dat wordt een topscriptie!! :-) Ik moet hem alleen nog even schrijven...:-)

- 7 tot 10 juli. Afscheid van Chichi. Wat een drama! :-( Tja ik moet zeggen dat het me toch wel zwaar viel om na die vier maanden hier Chichi te verlaten. Ik ben me toch wel heel erg gaan hechten aan alle mensen hier: de Maya-vrouwen van het project, mn gastfamilie, mn vrienden en ook gewoon alle andere mensen die me geholpen hebben bij mn stage en onderzoek. De laatste week was ik eigenlijk alleen maar afscheid aan het nemen van iedereen. Zondagmiddag had ik afscheid genomen van alle vrouwen van mijn project. Ze gingen allemaal huilen en zeggen dat ze me zo gingen missen, tja toen kreeg ik toch wel een beetje een brok in mn keel en overwoog ik zelfs heel eventjes om gewoon met een Chichicasteek te trouwen en me hier voor de rest van mn leven te settelen (maar ik doe het niet, hoor!! :-) ). Het is een heel gek idee dat ik de mensen, waar ik de afgelopen tijd zo veel mee opgetrokken heb, misschien wel nooit meer zie. Daarom heb ik iedereen (en mezelf!) dan ook maar met zekerheid beloofd dat ik echt nog weer een keertje terugkom!

- 11 juni. Vertrek uit Chichi. Haha wat een grap was dat zeg! Sochtends vroeg om 6 uur was ik er helemaal klaar voor: afscheid genomen van iedereen, spullen geselecteerd die ik mee ga nemen op reis (ik laat ook veel achter in Chichi, dat kom ik later nog ophalen. Want tja ik heb natuurlijk in de loop der maanden echt een enorme hoeveelheid aan souveniers en zooi om me heen verzameld!) backpack ingepakt en reisplan gemaakt (naar Mexico!). De avond van tevoren kon ik bij geen van de pinautomaten in Chichi pinnen, wat opzich wel een beetje raar was maar geen reden voor paniek: het zijn er maar 3 en tja soms doen ze het gewoon ff niet, dus ik dacht: ik pin wel in Quiche (de eerstvolgende grote stad, waar ik toch langs kwam) morgen. Maar op het moment dat ik in Quiche aankwam bleek ook daar geen van de 4 pinautomaten mijn pas te accepteren. Help! Ik helemaal over de stress want tja dit was nog nooit gebeurd: ik dacht echt dat er iets aan de hand was met mijn rekening. En zonder geld kan ik natuurlijk niet reizen. Sowiso had ik nog maar 30 Quetzales op zak (dat is 2.50 euro).
Dus tja het enige wat ik kon doen: terug naar Chichi!! Wat een domper!! Ik had net zo´n zin om op reis te gaan!! Daar Marjolein uit bed gebeld om te regelen dat ik geld van haar kon lenen.
En jahoor, dat zal je natuurlijk net zien: op het moment dat we bij het geldautomaat staan en ik denk ´nou ik probeer het gewoon nog één keer met mijn pasje´, komt er gewoon geld uit!!!! :-) Alle stress voor niks.

Dus om 11 uur was ik uiteindelijk op weg...

- 11 juni tot 15 juni. Reizen!!! Tja wat is het toch eigenlijk heerlijk om te reizen. De afgelopen vier maanden heb ik echt heel hard gewerkt, dus dan is het heerlijk om echt ff helemaal niks te hoeven.
Woensdagavond ben ik in San Christobal de las Casas, in Mexico, aangekomen. Superleuk antiek stadje met een geweldig hostel. Daar me totaal vermaakt met alle internationale mensen en natuurlijk uit mn dak gegaan na de fantastische overwinning van Nederland! :-)
Gisteren ben ik met twee Belgische meisjes en een Franse jongen vanuit daar naar Palenque vertrokken, waar ik nu ben. Dit is echt totale jungle: Lianen, enorme insekten, apen, hitte, tropische regenbuien en ... Mayaruines. Supermooie zelfs.

Morgen vertrek ik naar Campeche, daarna naar Tulum en daarna naar Tikal om daar de 20e mijn broer te ontmoeten.

Dikke kus,
Gemma

  • 16 Juni 2008 - 03:55

    Joost:

    Hej Gemma,

    Met veel plezier heb ik als mede Guatemalareiziger je weblog gelezen! Veel plezier op reis!

    Joost (joostvanneerven.waarbenjij.nu)

  • 16 Juni 2008 - 07:05

    Marrit:

    juni/juli lastig he die maanden... geniet van je reis en het relaxen en tot snel!

  • 16 Juni 2008 - 08:18

    Dorus:

    Lieve Gem, wat ben je toch fantastische dingen aan het doen! Echt super. Geniet van het reizen en we kijken allemaal uit naar je terugkomst.
    Liefs Dorus

  • 16 Juni 2008 - 08:19

    Floor:

    Ben jaloeeersssss!! Ben je al naar de canyon geweeest?? En in welk hostel zit je? Geniet van het reizen en tot snel!! xxxxx

  • 16 Juni 2008 - 08:22

    Floor:

    haha ja zo aan de foto's te zien ben je dus al wel naar de canyon geweest, cool he!! xx

  • 16 Juni 2008 - 09:08

    Marloes:

    hee Gems, wat een heerlijke verhalen hier. echt fantastisch wat je allemaal gedaan hebt in chichi! en als je terug gaat wil ik wel met je mee ;) veel plezier nog tijdens het reizen en ik zie je snel! kus

  • 16 Juni 2008 - 10:25

    Miek:

    Mooi hoor Gems! Begint allemaal op te schieten al weer zeg! Volg je ons topteam wel een beetje?? (EK) of is dat lastig daar! We zijn goed bezig nl!

    x

  • 16 Juni 2008 - 10:36

    San:

    Ha lieve Gems

    Wat een topverhalen weer, ik zweef een beetje weg en waan me helemaal in Guatemala! Heb vannacht nog over je gedroomd, dat je weer gezellig terug was op de Herenweg! Maar ga eerst nog maar een maandje daar genieten en dan zien wij je in juli weer (wat ik wel heel gezellig vind!). Oja vergeet niet langs Rio Dulce (in Guata) te gaan, vond ik echt ultieme relaxplek met een tophostel met zwembad en jacuzzi in de jungle!
    Dikke kus, san
    p.s. jammer dat onze skypedates niet zo lopen, maar ja ik ben ook een beetje druk...(zie mail;)

  • 16 Juni 2008 - 13:17

    Anne:

    he gems,
    krijg echt een beetje kippenvel van je chichiverhalen! echt tof hoor, wat je allemaal bereikt hebt. veel plezier de komende weken. Wij wachten op je!

    kus anne

  • 18 Juni 2008 - 02:49

    Javier:

    Muy buena amiga Marjolein verdad? No digas "Adios Chichi, mejor "Hasta Pronto Chichi"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gemma

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 95316

Voorgaande reizen:

21 Mei 2011 - 23 Augustus 2011

Afstudeeronderzoek in Zuid-Soedan

19 Januari 2008 - 19 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: