Met pa en ma - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu Met pa en ma - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu

Met pa en ma

Door: Gemma

Blijf op de hoogte en volg Gemma

02 Mei 2008 | Guatemala, Chichicastenango

Ola lieve iedereen,

De afgelopen twee weken zijn papa en mama hier in Guatemala op bezoek geweest. Superleuk om ze te zien!
Dinsdag de 15e kwamen ze aan op het vliegveld van Guatemala Ciudad en gisteren zijn ze weer terug naar Nederland gevlogen. Eigenlijk hadden ze een langere reis gepland maar omdat mijn opa ziek is en het nu echt heel snel bergafwaards gaat, zijn ze halsoverkop weer naar Nederland vertrokken. De eerste week hebben we samen doorgebracht en heb ik ze als ware gids Antigua en Chichi laten zien, daarna hebben ze nog een weekje zelf gereisd.

De hoogtepunten:

- Aankomst op het vliegveld. Wat een emotie! :-)

- Beklimmen van de vulkaan Pacaya. Ik had de vulkaan al een keertje eerder beklommen, maar toen was er nauwelijks lava. Nou, nu wel! Jeetje enorme lavastromen waar je nauwelijks bij in de buurt kon komen omdat ze zo heet waren dat je zo ongeveer met huid en haar verbrande. Echt heel tof! Mama vond het een nogal onverantwoorde onderneming aangezien iedereen maar een beetje in het wildeweg tussen de stromende en brandende lava doorklautert, maar papa en ik durfden het risico wel aan en gingen de uitdaging aan om zo dicht mogelijk bij de lavastromen op de foto te gaan.

- Pa en ma in een poging om Spaans te praten. Mijn ouders spreken Italiaans, maar hadden voordat ze hier kwamen ook een beetje de Spaanse taal bestudeerd. Maarja het is dan natuurlijk toch moeilijk om het Italiaans los te laten, aangezien het er zo op lijkt. Dus ik heb meerdere keren erg hard gelachen toen vooral mama in volle overtuiging in het Italiaans antwoorde tegen de locals, die geen idee hadden wat ze zei maar wel altijd zeer begripvol knikten, om vervolgens precies het tegenovergestelde te doen van wat ze zei! :-)

- Lunch bij mijn gastfamilie. Philipe, mijn ´gastvader´, speelde na de lunch op zijn gitaar en zong het lied ´Gemma´, een bestaand Mexicaans lied wat gaat over een man die aan zijn geliefde een edelsteen (in het Spaans: Gemma) kado geeft. Dit lied zong hij vroeger altijd voor Ruth, mijn ´gastmoeder´, toen hij haar hart probeerde te veroveren door onder haar kamerraam serenades te zingen. Wat zijn latino-mannen toch Romantisch! Daar kunnen onze Nederlandse mannen nog wat leren...

- Reuzen. Ik ben al groter dan de gemiddelde mens hier, maar mijn vader is echt helemaal een enorme reus. Ik denk dat hij oprecht twee keer zo groot is als sommige Maya-vrouwen bij mij in de cooperatie. Dat komt zeer van pas in de mensenmassa van de markt in Chichi, want daar steekt hij dus mooi boven iedereen uit! Vooral erg hard gelachen toen mijn vader de moeder van mijn vriendin Rosa aan de arm nam. Zo´n heel klein vrouwtje (1.10) met zo´n enorme man (1.90) is echt hilarisch! :-)

- Op bezoek op het platteland. Om te laten zien hoe veel van ´mijn´ Maya-vrouwen leven heb ik mijn ouders meegenomen naar Quijel, een plattelandsdorpje, om daar bij de familie van één van de vrouwen uit de cooperatie te lunchen. Speciaal voor de gelegenheid was er een kip geslacht. De vader uit het gezin vond het geweldig dat mijn ouders er waren, dus hij haalde vol trots zijn zelfgemaakte pistool (uit zijn Guerilla-tijd) tevoorschijn om te showen! Ik denk dat mn vader er wel 100 foto´s van heeft gemaakt! :-)

Dikke kus,
Gemma

  • 03 Mei 2008 - 08:27

    Joost:

    Hey Gem,
    Wat een gave foto voor die lava! Dat wil ik ook! Ben wel een beetje jaloers hoor... X

  • 03 Mei 2008 - 09:03

    Anne:

    he gems,

    haha, wat een grappig verhaal! zie het helemaal voorm me, jij met je ouders op sleeptouw.
    dikke kus lieverd!

  • 03 Mei 2008 - 09:32

    Dorus:

    He lieve Gem, wat een leuk verhaal! Het ziet er erg gezellig uit en dat voor een reuzenfamilie :) Veel plezier nog! Liefs

  • 03 Mei 2008 - 17:39

    Mama:

    Nou Gemma, Wij hebben nog meer genoten dan jij. Vooral van jouw radde Spaans en het feit dat we voortdurend stilstonden in Chichi omdat er weer iemand was die jou kende.
    Liefs van mama

  • 03 Mei 2008 - 20:40

    Marrit:

    ah en nu weer alleen dus? veel succes maar weer dan!

  • 04 Mei 2008 - 20:17

    Don Ricardo:

    Sus diarios estan muy divertidos. Lastima que sus padres regresan a Holanda
    si rápido. Comprendo que el tiempo con sus padres fue de miedo En Chichi Fredy compra por su madre gafas con mi ayuda.
    Pregunto me que ha comprado para ella.
    Espero que sus trabajas estan exitosos.
    Una mujer como te soltera en Chichi que trabaja independiente admiro enorme.
    Sus aventuras al lava enervante.
    Un saludo cordial,

    R

  • 06 Mei 2008 - 19:18

    Klaar:

    Hey lieve gem,
    wat fijn dat je ouders langs zijn gekomen! ik heb mijn ouders ook op sleeptouw door Guate genomen, super leuk! en super gaaf van die lava!!!! toen ik em beklom, was er nog geen lava.. helaas :(
    anyway succes, veel plezier en genietse nog! kus

  • 09 Mei 2008 - 08:25

    Fineke Andriessen:

    Ha Gemma, Eefje is terug en heeft ons dit website adres gegeven...wat gaaf om die prachtige foto's te zien en je goed geschreven dagboek te lezen. Wat zal je genieten...groeten Fineke, Ton en de boys.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gemma

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 95296

Voorgaande reizen:

21 Mei 2011 - 23 Augustus 2011

Afstudeeronderzoek in Zuid-Soedan

19 Januari 2008 - 19 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: