Cruisen op de Jangse rivier - Reisverslag uit Peking, China van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu Cruisen op de Jangse rivier - Reisverslag uit Peking, China van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu

Cruisen op de Jangse rivier

Door: Gemma

Blijf op de hoogte en volg Gemma

07 Augustus 2006 | China, Peking

Ni Hao!

Na Chengdu besloten we dat het tijd werd om na al die steden eens even de natuur (lees: bergen) in te gaan. Jaja het bergbeklim-instinct kwam naar boven! :-) Dus op naar Qingcheng Shan, een heilige taoistische berg in de Sichuan provincie. Als echte die-hards namen we natuurlijk niet de cablecar maar een rustig bergweggetje naar boven. Heerlijk om in alle rust door de natuur te lopen, temidden van de eekhoorntjes.
Die nacht overnachtten we bovenop de berg samen met alle monniken in de Shangqing-tempel. Voor 3.5 euro (met z'n tweeen) sliepen we in een houten kamertje ergens achterin de tempel. Heel bijzonder om, als alle toeristen weg zijn, het 'echte' tempelleven mee te maken. Savonds werden we door de dikke kokkin mee de keuken ingenomen. Want tja hoe maak je anders duidelijk wat je lekker vind? Dus moesten we maar kiezen uit diverse bakken met (vooral onbekende) groenten die voor onze neus door een lachende kok de pan in werden gegooid. Een groot succes! Superleuk en superlekker! De volgende ochtend werden we al om zes uur door de kok, die ook de trompettist bleek te zijn die savonds de dag afsloot en sochtends de dag weer aankondigde, meegenomen om in de tuin naar het uitzicht te gaan kijken. Heel mooi om bovenop de berg te staan en de zon boven het landschap en de diverse tempels te zien opkomen.
Na het ontbijt zijn we weer rustig naar beneden gaan wandelen om daar ook nog de andere tempels en heilige grotten te bezoeken.
De volgende dag met de trein naar Chongqing. Haha tja in mijn belevingswereld is het altijd sneller om met de trein ipv de bus te gaan. Komen we (na 11 uur) in Chongqing aan, vertelt iedereen ons doodleuk dat ze er met de bus vanuit Chengdu 4 uur over hebben gedaan!! Achja dat bewijst maar weer hoe onlogisch dit land is!! (Wel weer lekker met Chinezen geklets in de trein. Onze favoriete activiteit! :-) )
Na twee dagen shoppen in Chongqing, oja en naar de hot springs (waar we erachter kwamen dat Chinezen het hele concept 'bikini' niet kennen, en we dus weer nagestaard werden, maar daar zijn we ondertussen aan gewend! haha), besloten we te gaan cruisen over de Jangse-rivier. Het werd wel eens tijd om te relaxen en een cruise leek ons daar de perfecte manier voor. Dus zo gezegd zo gedaan, en de volgende dag zaten we op de boot voor een 4 daagse cruise naar Yichang. De kamer (met 6 anderen) was niet al te ruim, maar gelukkig konden we op het dek lekker in een luie stoel zitten en het rivierlandschap aan ons zien voorbijglijden. Vooral de bekende 3 gorges (die nog maar 3 jaar bestaan! Want in 2009 staat dit hele gebied onder water vanwege een enorme dam die aangelegd wordt) waren erg mooi en vooral de '3 little gorges' tour, waarbij met kleinere bootjes de kloven gingen verkennen, was echt indrukwekkend. Compleet met aapjes & Efteling muziek. Savonds een theatershow met chinese dans & dating-quiz.
Haha en we hebben ook weer erg goede vrienden gemaakt met onze chinese kamergenoten. Met het oudere echtpaar konden we het zo goed vinden dat we de laatste avond werden uitgenodigd voor een enorme maaltijd (met ook andere vrienden van hun) in het restaurant. We hadden best wel honger en het zag er allemaal lekker uit, dus tja dan begin je toch rustig op de scheppen en alles te eten. We hadden wel door dat de rest van het gezelschap eigenlijk echt maar heel weinig nam, alleen af en toe een hapje, maar dat schreven we toe aan het feit dat Chinezen zowiso niet zo veel eten. Dus na ongeveer een uur socializen, kletsen (voor zover dat ging dan met handengebaren), drinken (ja we zijn er wel achter hoe dat gaat hier: voor elke slok weer opnieuw proosten) en eten (wij veel, zij weinig), werd de maaltijd afgeloten. Iedereen bedankt elkaar en de rekening werd betaald. En toen opeens: iedereen begint als een gek te eten. Alles wordt opgeschept en in no time naar binnen geschoven. Tja dan kijk je elkaar toch een beetje verbouwereerd aan...

Die nacht eindigde de cruise en midden in de nacht pakten we een bus naar Wuhan. Nouja de bedoeling was midden in de nacht, maar uiteindelijk ging hij pas om 6 uur... Vervolgens met de trein (heerlijk, die slaapcoupe) naar Hangzhou, waar we nu zijn.

Voor degenen die het nog niet weten: 16 augustus vanaf 09.20 ben ik weer in NEDERLAND!!! Dus tot snel...

Detail: hoe geweldig het hier ook is, ik verlang er nu al naar dat ik in Nederland weer gewoon op een WC kan ZITTEN!!!! (= hier alleen maar van die hang, dus zeg maar Franse, wc's. Ik wordt er gek van! haha)

Detail: Chinezen houden van Karaoke!!! En niet zo'n beetje ook... haha

Zaijian,
Liefs van Gemma

Keywords: lieve tourguide op cruise, aapjes spotten, rokjes kopen, in rivier zwemmen, rochelende man in trein, kind met geluidjes-schoenen, luxe-wachtruimte, imposante dans-show bij dam, op tijd voor theatershow 3 little gorges, vooraan zitten, warm douchen, soepele actie op station, bovenste bed in trein.

• 07 Augustus 2006 - 19:51

Jis:

Lieve Gemma, geniet van je laatste week. Wij gaan morgen (dinsdag 8 aug) op vakantie voor een weekje luieren in een hotel aan de Turkse Riviera. We zijn de 15e terug, dus precies op tijd om je de 16e op Schiphol thuis te verwelkomen.
    Liefs.

• 07 Augustus 2006 - 20:06

Steef:

Hee gems!! anne had een grapje gemaakt hoor je komt precies optijd terug voor jelle en z'n piano!!
    geniet er nog heeel even van en dan zie ik je volgende week!!! kus

• 08 Augustus 2006 - 13:51

Sanne:

He lieve gems,

Vanuit een super gaaf Granada (Nicaragua) zit ik jouw verhaal vanaf de andere kant van de wereld te lezen. Klinkt echt super! Heb je wel al zin om naar huis te gaan of wil je stiekem nog paar maandjes blijven? Ik zie je over 3 weekjes en dan zijn we eindelijk weer roomies! Yeah! Geniet van je laatste week, hele dikke kus, San

• 09 Augustus 2006 - 12:55

Dorus:

Gems, wat een feestje dat je weer bijna in \'t land bent. Ik ben er, misschien lichtelijk brak, zeker bij op schiphol!! Geniet veel van je laatste week! Dikke kus.
    Ps dat wc hangen is wel heel goed voor je beenspieren...

• 12 Augustus 2006 - 12:06

Marrit:

gems ik ben er waarschijnlijk niet bij ben dan als het goed is aan het zeilen maar dat ligt aan het weer. maar ik zie je snel weer daarna en ben heel benieuwd naar die miljoenen foto's van je! kus

• 13 Augustus 2006 - 07:20

Maartje:

Moest erg lachen om je stukje, vooral over het proosten en het verlangen naar een normale WC, haha. Jeetje, nog maar een paar dagen en dan ben je gewoon weer in NL. Cultuurschok... en een temperatuurschok ook vrees ik voor je...
    Geniet er nog ff van deze paar dagen, en spreek je snel. Ik ga vrijdagavond wel naar het theaterkamp stuk kijken, dus wie weet! We 'contacten' wel weer!