Floor en Gemma op avontuur - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu Floor en Gemma op avontuur - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu

Floor en Gemma op avontuur

Door: Gemma

Blijf op de hoogte en volg Gemma

29 Januari 2008 | Guatemala, Antigua

Hallo lieve iedereen,

Het was zaterdagochtend en Floor en ik dachten: het is tijd voor avontuur! We nemen de publieke bus (de zogenaamde ´chickenbus´, omdat je er echt inzit als kippen op een kluitje: de bussen worden helemaal volgeladen) naar Quetzaltenango, dat is ongeveer even ver als van Utrecht naar Rotterdam. Nou zijn we in Guatemala en alles gaat hier niet zo snel (manana, manana!), bovendien loopt de weg door de bergen, maar meer dan 2.5 uur kan het in ieder geval niet zijn. 4.5 uur later waren we er... :-) Haha wat een grap. Onderweg kwamen we een aantal keer langs een plek waar er aan de weg gewerkt werd. En in Guatemala doen ze dat zo: ze sluiten de weg een half uur om eraan te werken, ondertussen hoopt alle verkeer zich op aan beide kanten en na een half uur gooien ze de weg weer open waardoor op hetzelfde moment van beide kanten het verkeer begint te rijden. Gevolg: totale chaos!! Maar de reis was echt een feestje: de bus mooi versierd (het zijn oude felgekleurde Amerikaanse schoolbussen) in honderd kleuren en overal ´Dios es Amor´, totaal geintegreerd met alle Guatemalteken in de bus die ons graag wilden helpen met ons huiswerk, supermooi landschap (de bus rijdt echt door de hoge bergen. Hoogste punt: 3000 m) en natuurlijk mn Spaans weer een beetje bijgespijkerd.

Vanaf Quetzaltenango namen we nog een bus naar Zunil (laatste dorp in de bergen), vanaf waar we van plan waren om gaan naar onze eindbestemming: de Fuentes Georginas, hete bronnen boven in de bergen. De enige manier om er te komen: achterop een pick-up auto, in de laadbak dus. Dus wij in die laadbak (tja, we waren tenslotte op avontuur) en voor we het wisten reden we stijl omhoog over een klein weggetje, alle kanten opgeslingerd in de pick-up, met een prachtig uitzicht op de bergen en de gewassen die overal verbouwd werden door boeren en boerinnen in traditionele Maya klederdracht.

De Fuentes waren echt geweldig. Het zijn hete bronnen hoog boven in de bergen (boven de wolken) en wij hadden daar een hutje gehuurd om in te overnachten. Totaal idylisch! :-) De bronnen zijn zo heet dat er enorme wolken stoom vanaf komen, wat er echt heel bizar (bijna spiritueel) uitziet, vooral snachts. Heel gek dat je gewoon zwemt onder een waterval, die warm is. Savonds en sochtends vroeg was er niemand dus hadden we de bronnen voor ons alleen om in te badderen. Het hutje was soort van back to basic, met een kampvuur om de boel te verwarmen.

Zondag was het avontuur compleet. Toen we weer terug waren in Zunil zeiden alle locals met een totaal oprecht gezicht dat de publieke bus niet ging op zondag. ´No, no, no hay bus publico a domingos´ Natuurlijk was er wel eentje die ons best even achterin zn pickup naar de goede plek wilde brengen, voor een luttele 35 quetzales (opzich is dat maar 3 euro, maar hier is dat best veel geld). Dus als naieve toeristen zaten wij even later in de pick-up. Wat bleek: onderweg werden we ingehaald door de publieke bus! haha, tja dat was ook weer een leermoment! :-)

Zondagavond om 7 uur waren we weer in Antigua. Het avontuur is goed bevallen, dus volgens weekend weer!
Vandaag weer verder gegaan met mn les. Oja, en ik ben vrijdag nog verhuisd. Woonde eerst bij een oude dame, maar ben nu verhuisd naar een gezellig Guatemalteeks gezin met papa Marco, mama Maria en 3 kinderen zodat ik lekker veel Spaans kan praten.

Verder: ik ben niet meer bereikbaar op mn oude nr. Heb een nieuwe telefoon hier waarvan het nummer is:

(00502)52601920

Ik kan helaas niet het land uit smsen en bellen, maar kan wel telefoontjes en smsjes ontvangen uit het buitenland. Mijn vader heeft op internet gevonden dat je via www.goedkoopbellen.nl voor 3 cent naar mobiele telefoons hier kan bellen vanaf een vaste telefoon in Nederland.

Dikke dikke dikke kus, Gemma

• 29 Januari 2008 - 23:43

Marrit:

mmm had wel iets meer rivella achtige beelden verwacht... maar ziet er goed uit gem! Ben jaloers, net super gezellig jc eten gehad, ja we moeten jou ook een beetje jaloers maken he? dikke kus

• 30 Januari 2008 - 05:31

Miek:

Hey Gems en Floor!

Ziet er wederom top uit daar! wow, zo'n badje doe mij die ook maar, ik douche al 2mnd koud. Vandaag is er trouwens een stagiere aangekomen in ons guesthouse uit utrecht die aan de VU studeert; master cultuur organisatie en managment Ik zag een gelijknis met jou..... Of niet. Ben wel haar naam nu al vergeten. Maar je had geen vrienden op je studie toch?;P dus je kent r misschien toch niet. Maar je hele studie zit dus in exotische oorden zei ze! De wereld is klein, maar daar waren jij en Floor al vast wel achter.

Kus Miek

• 30 Januari 2008 - 09:20

Marije:

Lieve Gem,

Ow, wat ziet dat er goed uit die bron! Goed om te horen dat je het naar je zin hebt!
    Heb je al een plek waar je kunt skipen gevonden?

Dikke kus, Marije

• 30 Januari 2008 - 12:36

Tamarah:

Hi nicht! zo komen we elkaar nog tegen op de VU en zo zitten we allebei elders! ziet er trouwens goed uit, die foto's, wat een heerlijk landschap! ik ben vooral druk bezig met allerlei dingen regelen hier, van studentenkaart tot internet enzo. toch ook hier wel klein cultuurschokje met de openingstijden, want ergens tussen half een en drie is alles dicht. haha, dan strand ik maar in een internetcafe! dikke zoen!

• 31 Januari 2008 - 14:30

Jiska:

Het bellen via Goedkoopbellen.nl naar Guatemala is 8 ct per minuut (ipv 3 ct zoals Gemma hierboven schrijft), met een starttarief van 4,5 cent.

• 31 Januari 2008 - 15:04

Steef:

Hey avonturier!
    dacht dat jij inmiddels niet zo'n heel naieve toerist meer was haha maar helaas..
    Mooie foto's hoor ziet er wel lekker ontspannen uit dat bad!
    dikke kus

• 03 Februari 2008 - 14:52

Marjolein:

Hee Gemma,

Allemaal dus gelukt om in 1 dag je tas te pakken, hulde hoor! :)
    Je verhalen en foto's zien er allemaal jaloersmakend uit, hmmmm!! Geniet ervan!

x marjolein

• 06 Februari 2008 - 23:09

Bartje:

Hee die Gemma,

Wist niet dat jij er al zolang zou zitten..Ben gister aangekomen in Playa del Carmen en gaan Vrijdag door naar Belize..

van 11 april tot 5 mei wil ik rondreizen onder andere in guatemala en ben ik zelf niet in Belize..maar we houden contact over hoe wat en wanneer

Groetjes,

Bart