Adios Antigua... - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu Adios Antigua... - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu

Adios Antigua...

Door: Gemma

Blijf op de hoogte en volg Gemma

17 Februari 2008 | Guatemala, Guatemala-stad

Hey iedereen,

Que pasa en Holanda? Hier is weer veel gebeurd de afgelopen anderhalve week, namelijk onder andere...

...een nieuw telefoonnummer. Mensen ik ben niet meer bereikbaar op dat ander nummer. Mn nieuwe nummer is (502)45685627. Smsjes en volgens mij ook telefoontjes van mobiele nummers uit Nederland komen niet aan (en kan ik ook niet versturen), ik kan wel gebeld worden door vaste telefoons uit NL.

...stadswandelingen! Jaja Floor en ik beseften ons dat we al zeker 2 weken in Antigua woonden, maar nog maar heel weinig van de stad gezien hadden. Gelukkig gaf de reisgids van Floor uitkomst: daarin stonden 3 prachtige stadswandelingen beschreven en zo liepen wij vervolgens als echte toeristen met onze neus in het boekje (´hier naar rechts, onee, wacht, nee toch niet, nee volgens mij moeten we hier nog even rechtdoor en dan naar rechts.....(en even later:) ok we hadden daar toch naar rechts gemoeten! Omdraaien...´) en onze camera in de hand door de stad. Zo zie je nog eens wat! Jeetje bleek dat al die mooie gebouwen en kerken er niet alleen van buiten maar over het algemeen ook van binnen erg mooi uit zien.

...wijntjes in de zon, bovenop de berg. Zaterdag overdag hadden we besloten om naar de Earthlodge te gaan: een avogado plantage ergens op een berg buiten Antigua waar ze kan relaxen in de zon. Nou de reis er naartoe was weer een heuse grap: bij de busterminal wist niemand of er een bus was naar El Hato, het dorpje waar die plantage was. Eén man wist ons met overtuiging te vertellen dat het het beste was om de bus te nemen naar San Felipe en daar een tuctuc naar El Hato. Toen we in de tuctuc vanuit San Felipe zaten en tijdens de trip om ons heen keken, bleek dat we gewoon weer terug naar Antigua reden: El Hato lag helemaal aan de andere kant dan San Felipe en om er te komen moest de tuctuc door Antigua heen! Haha ok mmm misschien is het goed als we voortaan wat minder goed gelovig zijn! Maargoed uiteindelijk zijn we er toch gekomen, na een reis met de bus (10 min), de tuctuc (30 min) en een wandeling (10 min) naar een plek die eigenlijk maar 10 min met de bus van Antigua afligt! Het was er echt prachtig: een hutje op de berg met heerlijke drankjes en hapjes en een uitzicht over Antigua. De wijntjes smaakten heerlijk!

...Kampvuur in een villawijk. Vorige week dinsdag hadden we een groep locals ontmoet waar we af en toe mee afspraken om wat te gaan drinken en veel Spaans te praten. We kwamen ze vaak tegen want eentje heeft een muziekwinkeltje in het centrum. Ze zeiden dat ze ergens aan de rand van de stad woonden, in een zogenaamde 'colonia', maar wij konden maar niet begrijpen wat dat was. Na heel wat gepraat kwamen we tot de gezamelijke conclusie dat het wel zoiets als een woonwagenkamp moest zijn. Haha nou niets bleek minder waar! Afgelopen week dinsdag namen ze ons mee naar de 'colonia' voor het wekelijkse gezamelijke kampvuur. Stel je voor, je bent totaal in verwachting van een woonwagenkamp, en ineens kom je aan bij een enorme villawijk waar een grote muur omheen staat en er prive politie is om de boek te bewaken. Wat een huis! 11 kamers voor 4 personen lijkt me persoonlijk een beetje veel, maar voor onze vriend was het heel normaal, en niet alleen dat: ook 6 gitaars en 2 computers op zn kamer. Tja dan wordt je wel ineens met je neus op de feiten gedrukt: Guatemala is het land dat op de 3e plaats staat in de wereldranglijst van landen met de grootste inkomensverschillen, veel armoede maar dus ook hele rijke mensen. Wel een topavond gehad aan het kampvuur: onze vrienden bleken zeer goede muziekanten en ook hun vrienden kwamen allemaal langs met gitaars, fluiten, trommels en nog meer om muziek te maken en liederen te zingen.

...een kerkelijke processie. Aangezien het afgelopen weekend 40 dagen voor pasen was en Guatemala een bijzonder religious land is, wordt dat uitgebreid gevierd dmv een enorme kerkelijke optocht waar ongeveer half Antigua in meeloopt: heel indrukwekkend een enorme optocht van mensen in allerlei typen kledij (afhankelijk van status en groepering binnen de kerk) en levensgrote poppen van jezus die op een verhoging door de stad werden gedragen.

...afscheid van Antigua. Afgelopen vrijdag was mn laatste lesdag in Antigua en daarmee ook mn laatste dag daar. Na vier weken/100 uur taalles ben 3 boeken/12 tijden en ik denk wel 1000 woordjes wijzer in het Spaans en ik denk dat ik toch met recht mag zeggen dat ik nu best een beetje Spaans spreek. Of het echt al voldoende is om onderzoek te doen weet ik niet, maar ik ga er vanuit dat het in Chichi ook nog wel verbeterd aangezien ik daar niet anders kan dan Spaans praten. Ik heb het heerlijk gehad in Antigua maar na 4 weken was ik er ook wel een beetje klaar mee. Daarom afscheid van mn Maestra (die nog even op de valreep onthulde zwanger te zijn: 21, niet getrouwd en uit een vrij traditioneel Maya gezin. Drama. Bij de dokter voor iets anders kwam ze erachter dat er al 3 maanden een baby in haar buik zat. Gelukkig hou ik contact met haar...) mn gezin (dag lieve Marco en Maria met jullie gezellig geklets en heerlijke maaltijden!) en mn dansleraar (al was dat niet echt een heel droevig afscheid, aangezien ik eigenlijk denk dat hij blij is om van me af te zijn. Ik zal het maar eerlijk toegeven: ik kan er echt niks van! Ik zwier wel heel gezellig over de dansvloer maar echt maat en evenwicht houden is toch aan mij niet besteed.

...vakantie!!! Floor en ik zijn gister afgereisd naar het prachtige Lago di Atitlan waar we ons weer hebben verenigd met Djina, die daar al een weekje was. Heerlijk een paar daagjes vakantie hier. Donderdag begin ik met mn stage in Chichi, ik ben benieuwd!

Dikke kus van Gemma

  • 17 Februari 2008 - 08:48

    Anne:

    wat een heerlijke verhalen heb je toch weer!! geniet nog even van je vakantie en van floor, hele dikke kus!!

  • 17 Februari 2008 - 09:19

    Cocky :

    Hoi Gemma,

    Hier een berichtje van de moeder van Floor. Ik heb je site van Florien gekregen. Leuk om je avonturen te volgen. Ik hoor zulke vrolijke verhalen over jou/jullie en wil even laten weten dat ik ook met jou meeleef. Geniet nog lekker een paar dagen met Djina en Floor en dan ga jij richting Chichi. Ik wens je daar een gezellige en mooie tijd toe en heel veel succes met je onderzoek.

    lieve groet, Cocky

  • 17 Februari 2008 - 09:54

    Roomies:

    Hee Gems!!
    Wat een mooie verhalen allemaal weer! We zitten met jaloezie achter de computer! Jammer dat de salsa-moves je niet zo liggen, dus geen salsales in Utrecht? Maar wel guacemole en tortillas toch? Geniet van het mooie Lago de Atitlan, laat je geen wiet aansmeren en succes met de reis naar Chichi!
    Binnenkort weer skypen?
    Veel liefs Sanne en Nicole

  • 17 Februari 2008 - 10:26

    Marrit:

    hey gems! Ziet er verdomd goed uit allemaal!! Jeetje zeg, je hebt het wel weer goed voor mekaar allemaal. Heb je stagebegeleidster gesproken dankzij dat spook van jou op skype, ze had er erg veel zin in dat je kwam!! Veel plezier en laat even weten wanneer je weer een keer kunt skypen? Dikke kus en geniet ervan!

  • 17 Februari 2008 - 12:01

    Harrie En Marianne:

    Wat leuk om foto's van jou te zien in Antigua! Het komt ons heel bekend voor: het park en de vulkaan. Nu zit je bij het meer van Atitlan, hopelijk heb je beter weer dan wij hadden. Zo te zien amuseer je je prima. Veel succes in Chicicastenango.

  • 17 Februari 2008 - 14:25

    Joke:

    Hi Gems,
    Heel veel succes met je stage! Aan het Speens zal het niet liggen! Maar ook veel plezier in Chichi. tot snel dikke kus Joke

  • 18 Februari 2008 - 08:54

    Steef:

    Hey storyteller! mooie verhalen weer hoor! zoals we van je gewend zijn :) Heel veel succes en plezier in chichi!
    kun je daar nog af en toe berichten plaatsen? we zien het wel!
    dikke kus

  • 18 Februari 2008 - 10:18

    Marloes:

    hee gems! wat een heerlijke verhalen weer! en wat een avonturiers zijn jullie toch! :) nu gaat het echt local werk beginnen. heel veel plezier en succes en als je af en toe wat hollands wil praten zijn we altijd in voor een nieuwe skype date! dikke kus

  • 18 Februari 2008 - 18:52

    Jiska:

    Veel plezier en succes in Chichi. Volgens mij is je spaans goed genoeg om daar te beginnen met je onderzoek. En de rest leer je daar al doende.
    Liefs.


  • 24 Februari 2008 - 23:40

    Floor:

    Gek!! Tuurlijk is ik je!! Chichi bevalt dus wel?!?! Heb daar heerlijk geshopped... Heb vrijdag ook heel de dag boven de plee gehangen, maar ben dr gelukkig weer bovenop en kan weer op avontuur!! Zit nu in cemuc, het is hier heerlijk!! Mail je snel! Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gemma

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 95309

Voorgaande reizen:

21 Mei 2011 - 23 Augustus 2011

Afstudeeronderzoek in Zuid-Soedan

19 Januari 2008 - 19 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: