Ut´z a wut´z! - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu Ut´z a wut´z! - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu

Ut´z a wut´z!

Door: Gemma

Blijf op de hoogte en volg Gemma

27 Februari 2008 | Guatemala, Chichicastenango

Ola lieve mensen,

Nou daar zit ik dan, hoor, in Chichicastenango. Na een maandje de vakantieganger uithangen is het nu dan toch echt tijd voor het serieuzere werk. Zoals jullie zien ben ik me hier niet alleen Spaans, maar ook K´iche (de Maya-taal die ze hier spreken) aan het eigenmaken en dat gaat als een speer of, zoals ze dat hier zeggen ut´z a wut´z (erg goed).

Voordat ik hier donderdagochtend aankwam, was ik een weekje met Floor en Djina aan het meer van Atitlan. Eerst San Pedro en daarna San Marcus. Heerlijk: totale vakantie. Even geen taalcursus, stage of onderzoek, maar alleen zon, water, terrasjes, Irish pubs en takitaki (Israelisch kaartspel waar we ons goed mee vermaakt hebben).

Donderdagochtend vertrokken we naar Chichi. Daar aangekomen moest ik afscheid nemen van Floor en Djina. Wat een drama! Na meer dan een maand samen optrekken is het toch wel pittig om dan afscheid te nemen. :-( Superveel plezier, ladies, met jullie reis verder!
Verder begon het ook al gelijk goed: ik werd ziek. Compleet met koorts en kotsen. Nou lekker is dat! Gelukkig was ik vrijdagochtend al iets beter en zaterdag was het over. Dat kwam goed uit, want Francien (de Nederlandse vrouw die het project lijdt hier) had een volledig volgebouwd programma voor me bedacht t/m zondag. Ze heeft me voorgesteld aan de `presidente` van de cooperatie, Emiliana, een heel enthousiaste locale Maya-vrouw van 28 (3 kids!) waar ik de komende 4 maanden veel mee ga samenwerken. Ook hebben we de ruimte gezien waar de cooperatie in gaat huizen, diverse officiele zaken besproken met een regeringsambtenaar die ons gaat helpen en een werkplan opgesteld voor mijn bezigheden van de komende 4 maanden.

Ok, voordat ik te snel ga zal ik even uitleggen aan jullie waar ik het precies over heb:

Ik ben hier voor 2 zaken: onderzoek en stage. Ik loop stage als vrijwilliger voor een project van En Mi Salsa, een beginnende Nederlandse Fair Trade organizatie die Guatemalteekse producten wil opkopen voor een eerlijke prijs en verkopen in Nederland. Het project is dat ik de vrouwen die deze producten maken, ga ondersteunen bij het opzetten van een cooperatie. De cooperatie heet Ut`z Bat`z, wat in het K`iche betekent `goed draad`. Dit is heel toepasselijk omdat het gaat om geborduurde en geweven producten. De meerwaarde van een cooperatie tov gewoon losse verkoop is dat een bepaald gedeelte van het geld dat wordt verdiend, kan worden geinvesteerd in de ontwikkeling van de cooperatie, maar ook in de sociale ontwikkeling van de vrouwen. Op ten duur zullen de vrouwen deze cooperatie helemaal zelf runnen, maar nu gaan we ze daar nog bij helpen omdat het voor deze vrouwen (die alleen een basisschool opleiding hebben) moeilijk is om alles te organizeren, leiding te geven, enz.

Mijn bezigheden voor de komende maanden gaan zijn:
- Helpen met schilderen en inrichten van de werkruimte. We hebben een Salon gevonden die we niet alleen kunnen gebruiken als ruimte voor werk en trainingen, maar ook als expositieruimte en winkeltje (we willen ook locale toeristen aantrekken voor de verkoop). Ik ga helpen met schilderen en inrichten
- Schrijven van projectplan en zoeken van fondsen. Tja op den duur gaat de cooperatie zichzelf bedruipen, maar er is startcapitaal nodig. Bovendien zoeken we ook fondsen om aan dit project, andere projecten te verbinden met bijv. gehandicapten.
- Engelse les geven
- Trainingen geven op het gebied van organizatie, leiding geven, werkverantwoordelijkheid, computergebruik, omgaan met toeristen enz.
- Helpen en ondersteunen van Emiliana met de organizatie
- Zoeken naar nieuwe manieren en maken van contacten om dit project te integreren in andere projecten voor duurzaam toerisme

Kortom: genoeg te doen! Haha en ik moet ook nog onderzoek doen.

De afgelopen dagen heb ik me vooral beziggehouden met het schilderen van de salon. Samen met Freddy (zoon van een van de vrouwen) hebben we de ruimte omgetoverd in een geel met turquoise paleisje.

Morgen is een belangrijke dag: dan wordt de cooperatie officieel. Een ambtenaar komt en alle 22 vrouwen zetten hun handtekening. Ook gaan we langs de burgemeester. Ik ben benieuwd: morgen wordt ik ook voorgesteld aan alle vrouwen die ik nog niet gezien heb.

Verder woon ik bij een hele lieve familie. Ruth en Felipe zijn een ouder echtpaar met 6 kinderen, 19 kleinkinderen en ook nog een aantal achterkleinkinderen die regelmatig op de stoep staan. Genoeg kids om te knuffelen dus, hier! :-)

Alle liefde, kadotjes en post kunnen jullie sturen naar:

Gemma Andriessen
Colonia 10 de Julio No. 27
Chichicastenango
Guatemala, C.A.

Dikke kus,
Gemma


  • 27 Februari 2008 - 17:01

    Tessa:

    Hey Gem,

    Dat is nog eens een verandering van bezigheden. Maar het klinkt goed en superinteressant!! Veel plezier en succes.

    liefs Tessa

  • 27 Februari 2008 - 17:41

    Marrit:

    jeetje wat een feest gems! Marieke komt morgen weer terug hier dus dat is ook spannend, dan zijn het er weer 8! Ben benieuwd naar de dorpsroddels!
    dikke kus

  • 28 Februari 2008 - 00:10

    Floor:

    Ha mop! Zit nu in tikal! Semuc is geweldig... en.. mis je me al?? ik mail je snel!! Dikke kus

  • 28 Februari 2008 - 08:44

    Anne:

    he gemsie,
    klinkt leuk allemaal! voorlopig zal je je wel vermaken daar lijkt me! dikke kus lieverd!

  • 28 Februari 2008 - 08:50

    Rose:

    Hé Gemma!
    Dat klinkt echt super allemaal, wat een ontwikkelingen. Fijn dat je het zo naar je zin heb en ook nog zo goed bezig bent!Veel liefs,
    Rose

  • 28 Februari 2008 - 09:02

    Dorus:

    Lieve Gem! Wat super allemaal, ik zit maar de hele dag achter de compu.. Geniet en veel succes met je onderzoek en stage!!
    Kus

  • 28 Februari 2008 - 13:09

    Marijn:

    Klinkt allemaal superspannend Gem. Echt heel cool om even in zo'n andere wereld te leven!

    Geniet ervan!

    Liefs Marijn

  • 28 Februari 2008 - 14:22

    Steef:

    Wow gems! wat leuk allemaal! klinkt allemaal heel gaaf.. heel veel plezier en tot mails dikke kus

  • 29 Februari 2008 - 08:59

    Marije:

    Lieve Gem,

    Wat super allemaal! Nou laat maar weten als je iets mist dan kunnen we dat opsturen! Pindakaas? Drop?

    Dikke kus!
    Marije

  • 02 Maart 2008 - 09:28

    Jiska:

    Lieve Gemma,

    We zijn weer thuis na de wintersport. We hebben je zeer gemist, maar gelukkig hebben we je even gesproken.
    Volgend jaar ben je er wel bij?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gemma

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 95310

Voorgaande reizen:

21 Mei 2011 - 23 Augustus 2011

Afstudeeronderzoek in Zuid-Soedan

19 Januari 2008 - 19 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: