Fotos - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu Fotos - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu

Fotos

Door: Gemma

Blijf op de hoogte en volg Gemma

05 Maart 2008 | Guatemala, Chichicastenango

Ola iedereen!

De tijd vliegt! Ik ben alweer twee weken hier in Chichi, maar het voelt als 3 dagen...

Een aantal interessante activiteiten van de afgelopen week:

Vorige week donderdag werd de cooperatie officieel opgericht. Onder het toeziend oog van een regeringsambtenaar moesten alle vrouwen hun handtekening op een document zetten en werd ze uitgelegd wat een cooperatie eigenlijk precies betekent. We hadden om 8 uur sochtends afgesproken. Ik had nog niet helemaal bedacht dat alles hier nogal langzaam gaat, dus toen wij pas om half 9 aankwamen, dacht ik echt dat we toch wel aan de late kant waren. Wat bleek: de meeste vrouwen kwamen pas om 10 uur/half 11! Heel gewoon hier...
Haha dus tja het feit dat ikzelf over het algemeen nogal eens te laat kom, valt hier helemaal niet op, omdat de meeste mensen altijd later zijn! :-)
Aangezien veel mensen hier niet kunnen lezen en schrijven, is het zetten van een handtekening niet zo makkelijk als het lijkt. Gelukkig hebben ze ook daar iets op gevonden: gewoon met je vinger in de inktpot, en dan een vingerafdruk onderaan het document!

Zaterdag en zondag heb ik mn eerste Engelse taalles gegeven. Ik ben zowaar omgetoverd in een echte juf! :-) Compleet met schoolbord en huiswerk. Ik vond het echt ontzettend leuk om les te geven, ook omdat de meeste vrouwen heel enthousiast waren. Ze vonden het wel moeilijk (vooral ook de uitspraak, maarja wat dat betreft liggen Engels en Spaans elkaar ook niet zo, dat hoor je ook heel goed aan alle Amerikanen die hun best doen om hier Spaans te leren) en waren in het begin ontzettend zenuwachtig (eerste half uur was één grote giegelparty), maar het ging eigenlijk beter dan ik had verwacht. Je moet je bedenken dat de meeste van deze vrouwen niet veel schoolopleiding achter de rug hebben, dus totaal niet gewend zijn om iets gestructureerd te leren. Toch was ik trots toen ze aan het einde van de les al ¨Hello, my name is ...¨ konden zeggen.

Gisteren ben ik samen met Emiliana (presidente van de cooperatie) naar Salcaja geweest om daar draad te kopen, om nieuwe producten te kunnen maken voor de cooperatie. Hier in Guatemala is voor alle materialen wel een bepaalde regio, dorp of stad, die zich daarin gespecialiseerd heeft en waar het dus verhoudingsgewijs goedkoop is. Voor katoenen draad, moet je naar Salcaja. Dus wij 3 uur in de bus naar Salcaja om draad te kopen. Wat een feestje in Salcaja! Hier in Chichi kijken ze echt niet meer op van een buitenlander, aangezien er 2 keer per week een enorme toeristenmarkt is waar alle toeristen van heel Guatemala op af komen. Maar in Salcaja was ik (met mn rode haar) nog een heuse bezienswaardigheid! :-) Werd totaal aangestaard en toen ik ergens even moest zitten wachten, liep het halve dorp uit om met me te praten. Helemaal toen ik vertelde dat wij ons in Nederland douchen met agua pura (water dat je ook kan drinken), was er hilariteit alom.

Omdat jullie natuurlijk niet alleen willen horen, maar ook willen zien hoe het er hier aan toe gaat, heb ik bij deze even wat fotos toegevoegd...

Dikke kus, Gemma

• 05 Maart 2008 - 19:32

Guusje:

Hee Gemma,
    Wow, wat een verhalen en fotos. Echt genieten daar!! Heel veel plezier en veel succes met de klas!
    Groeten Guusje

• 06 Maart 2008 - 08:17

San:

Hey lieve gems,
    Wat een heerlijke afleiding die toffe verhalen en super mooie foto's van jou tijdens het werk!!!
    Ennu komt je VOP-experience toch nog moi van pas bij je klasje! Je ziet er echt happy uit op de foto's. Hoop dat we snel weer kunnen skypen om je verhalen live te horen! Anders probeer ik je sowieso ff een keer te bellen op je mobiel.
    Ankie woont sinds dinsdag bij ons, dus je kamer is weer omgetoverd in een echte slaapkamer en geen "rommelhok" (sorry..) meer.
    Nou chica, geniet van je meesterlijke avonturen met de mayavrouwen, lijkt me echt een feestje, en ben stiekem wel jaloers op dat jij dit allemaal doet;)
    Ik ga me voorbereiden op mijn opleiding de ganze middag en avond, wordt lang dagje!
    Hele dikke kus,
    Sanne

• 06 Maart 2008 - 15:18

Ankie:

He Gemma!
    Even een berichtje vanuit je eigen kamertje. Het is nog een grote zooi hier, teveel verhuisdozen, maar vermaak me wel al prima in jullie paleisje;). Heb denk wel oordoppen nodig, niet normaal, je hoort zelfs elke hap yoghurt die Nick en San 's cohtends nemen haha.
    He maar super leuk al je verhalen en foto's! Krijg weer guatemala-heimwee...
    Heel veel succes nog daar en geniet ervan!
    Liefs, Ankie

• 06 Maart 2008 - 15:46

Kim:

Lieve Gem, wat gaaf wat je daar allemaal doet, ben trots(en stiekem ook wel een beetje jaloers natuurlijk) op je! Juf Gemma...helemaal zo slecht nog niet, hihi.
    Veel liefs Kim

• 09 Maart 2008 - 17:22

Corien:

Gem!!!!
    Wat een superleuke verhalen en foto's. Jaloers jaloers... Mijn uberspannende mail komt er ASAP aan, maar ben een beetje druk, dus je moet nog even geduld hebben. Lekker genieten daar!!!
    Veel liefs

• 13 Maart 2008 - 09:45

Marrit:

gems! beetje laat met je mail lezen, had het inmiddels allemaal alweer gehoord bij jc eten, hahah. Maar super tof allemaal, gaat het lesgeven zo van en nu met zijn allen tegelijk abcdefg roepen? ;) meis gaat goed volgens mij!! dikke kus