Roze reuzentaart en paarse processies - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu Roze reuzentaart en paarse processies - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Gemma Andriessen - WaarBenJij.nu

Roze reuzentaart en paarse processies

Door: Gemma

Blijf op de hoogte en volg Gemma

27 Maart 2008 | Guatemala, Chichicastenango

Buenas Dias lieve iedereen,

Na 3 weken hard werken werd het vorige week tijd om weer eens wat meer van het land te zien. De dochter van een vriend van Francien (Paola) werd 15 jaar, en dat wordt hier gezien als, op je trouwdag na, de belangrijkste dag uit je leven, dus daar moesten wij natuurlijk ook voor op bezoek komen. Dus wij naar Totonicapan, een klein stadje op ongeveer 5 uur reizen afstand.

Nou, ik dacht dat ik heel wat 15e verjaardagen gezien had, maar echt werkelijk geen één kwam ook maar in de buurt van dit feest. Er waren 200 mensen uitgenodigd (het halve dorp zo ongeveer), het gemeentehuis (!) was afgehuurd voor het feest savonds, een gedeelte van de kerkdienst werd aan haar gewijd, de verjaardagstaart had meer weg van een bruidstaart inclusief 3 lagen en een roze prinsesje bovenop en alles (en dan bedoel ik ook echt alles) was zalmroze: haar jurk (wel traditionele Maya-klederdracht, maar dan wel de prinsessen-versie), de balonnen, de taart, het 2 meter grote hart wat boven de tafel van de jarige hing en natuurlijk alle versiering in de zaal.

Paola (een echte puber) wilde zelf eigenlijk liever Reggaeton-muziek (hier heeeeeel populair onder jongeren, zelf vind ik het ook echt een feest trouwens), maar haar vader had zich daar niks van aan getrokken en volgens traditioneel gebruik een Marimba-band ingehuurd. Want dat vinden ze hier echt fantastisch: Marimba-muziek. En dan heb ik het niet over Marimba gemixt met een leuke beat, nee de echte Marimba Pura: uberblije hupsa-muziek. En je raad het natuurlijk al: als interessante roodharige buitenlander kon ik natuurlijk niet weigeren om met iedereen (inclusief oude omas van 80 en alle aanwezige kids) te dansen, dus dat was een feestje! :-) Aan het einde van de avond was ik misselijk van de taart, doof van de Marimbamuziek en doodmoe van al het dansen, maar had me wel echt top vermaakt!

Woensdag tot zondag ben ik naar Antigua gegaan met Gijs en Dorieke (twee studenten van Antropologie in Utrecht, die ook hier in Chichi zitten om 2 maanden hun bacheloronderzoek te doen) om daar de Semana Sante te vieren: de heilige week voor pasen. Dit is een nationale vrije week hier en vooral in Antigua wordt dat groots gevierd door middel van enorme kerkelijke processies door de straten. De mensen die meelopen in de processies (zogenaamde Cucuruchu´s)hullen zich voor deze gelegenheid in een paarse ´jurk´ met als gevolg dat je steeds om je heen mensen in het paars ziet rondlopen. Overal door de stad heen worden zogenaamde ´Alfombra´s´ gemaakt: soort van ´tapijten´ op de straten gemaakt van gekleurd zand of as, waarover de processies gaan.

Het was voor mij een feestje om weer even in de ´moderne´ wereld van Antigua te zijn, inclusief bars (geloof niet dat mn lichaam nog wist wat alcohol was), lekker eten (Biefstuk! Kijk, ik vind de tortillas met bonen die ik elke dag bij mn familie krijg niet vies, maar voor de afwisseling is een ´westerse´ maaltijd ook wel weer eens lekker) en een goede douche (met warm water! Opzich heb ik dat hier in Chichi ook, maar ze definieren ´warm´ hier iets anders dan in Nederland). Dus heb me even 4 dagen helemaal uitgeleefd, voornamelijk met Gijs, Dorieke en alle hun Nederlandse vrienden (ach ja ik integreer hier in Chichi al wel genoeg met alle
locals! :-) ).

Nu weer hard aan het werk hier in Chichi. Ik ben zo langzamerhand ook actief met mn onderzoek begonnen. Oja nog een leuk detail: Ik heb laatst de burgemeester van Chichi ontmoet! Om de cooperatie officieel te maken hadden we een handtekening van de burgemeester nodig. Er stond een enorme rij wachtenden, maar toen de secretaris zag dat ik er ook bij was, mochten we zomaar ineens voor (lang leve het corrupte vriendjespolitiek-systeem hier! haha). De burgemeester was een kleine man in een bomberjack achter een enorm bureau. Hij had helemaal geen aandacht voor het verhaal dat wij vertelden over de cooperatie, maar wilde wel graag weten waar ik vandaan kwam en of ik een vriendje had. Wat een raar land is dit toch! :-)

Dikke kus,
Gemma

  • 27 Maart 2008 - 07:45

    Marloes:

    Hee gems! wat fijn om weer een verhaaltje van je te lezen! het klinkt erg goed! na een weekje drinken nu weer lekker aan de bonen..? heerlijk, vooral die paarsige bonenpasta vond ik zo lekker ;) wanneer komen je ouders ook alweer? nou meis, veel plezier! kus

  • 27 Maart 2008 - 08:17

    Marrit:

    Klinkt goed gem! mooie foto's ook weer, zo te horen gaat het allemaal prima! en gewoon gebruik maken van je blanke huid en mooie rooie haren!!

  • 27 Maart 2008 - 08:25

    Jiska:

    Lieve Gemma, ook in Guatamalie (uitspraak van Suzanne) is het verschijnsel 'zorgpapa' doorgedrongen: wat een mooie foto, die paarse man met z'n baby op z'n buik.
    Veel liefs van Marc, Ayla en Suzanne en mij. Hier alles goed.

  • 27 Maart 2008 - 09:08

    Anne:

    he gems! wat ben je groot op die foto's! of is iedereen zo klein? misschien moet ik dan ook maar eens langskomen. succes met de bonen en de douche! dikke kus

  • 27 Maart 2008 - 09:33

    Dorus:

    He lieve Gem! Wat leuk weer iets van je te horen. Die taart ziet er echt super uit! Het water loopt me in de mond.. En zo met de burgemeester, je lijkt wel een beroemdheid. Nou geniet (ook van het weer want hier heeft het alleen maar gesneeuwd..)Kus Do

  • 27 Maart 2008 - 14:42

    Steef:

    Gems! jeej weer een leuk verhaal! Die burgemeeester is echt hilarisch haha toch fantastisch dat die man in z'n bomberjack een beetje belangrijk doet daar haha..
    Wat krijgen ze daar voor mooi vervoermiddel kado op de my sweet 15 party?
    Wel fijn hoor eindelijk weer een verhaaltje! Veel succes weer in chichi!
    Dikke kus steef

  • 27 Maart 2008 - 22:04

    Sanne:

    lieve gemsie
    Wat een heerlijke foto's! Echt hilarisch! Aan aandacht geen gebrek iig, toch?! En gelukkig genoeg kids om je heen die Derk en Karlijn zolang kunnen vervangen, haha. Karlijn vraag vaak naar je! Wijfie, een uitgebreide mail komt eraan! Update van de Herenweg!
    Kus, san

  • 28 Maart 2008 - 15:37

    Lieve Gem,:

    Fijn om van je te horen. Blijf genieten. Ik verheug me weer op je volgende berichten. Heerlijk om ook jouw ervaringen mee te beleven hier in ZA :-)


  • 29 Maart 2008 - 07:56

    Nicole:

    Hee Gem, dat ziet er weer fantastisch uit!! Ben jaloers op al je mooie verhalen... hier mis je niks hoor!
    kus Nicole

  • 02 April 2008 - 10:36

    Ingrid Sijlbing:

    Hoi Gemma,
    Met plezier lees ik je leuke stukjes over je ervaringen in Guatamala. Het geeft mij wat afleiding van mijn ziekzijn. (Sinds half januari thuis). Ik wens je succes met je studie en alles wat je daar doet. En straks lekker reizen met pa en ma. Wel het ga je goed,
    liefs,
    Ingrid

  • 04 April 2008 - 18:15

    Floor:

    Gemsie!! KLinkt goed hoor!! Een biefstukje op zn tijd is inderdaad wel heerlijk.. Nou lieverd veel plezier!! liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gemma

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 95295

Voorgaande reizen:

21 Mei 2011 - 23 Augustus 2011

Afstudeeronderzoek in Zuid-Soedan

19 Januari 2008 - 19 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: